vymezit základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky orientovat se v teorii speciální pedagogiky, orientovat se v legislativním rámci a v praktické aplikaci společného vzdělávání objasnit problematiku inkluze a integrace jednotlivých skupin žáků se zdravotním postižením nebo znevýhodněním charakterizovat jednotlivé kategorie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a kategorii žáků nadaných a mimořádně nadaných specifikovat dopady jednotlivých kategorií speciálních vzdělávacích potřeb na vzdělávání charakterizovat podpůrná opatření Témata: 1. Speciální pedagogika ? vymezení, vznik a terminologie. Postavení lidí se zdravotním postižením ve společnosti. Společné vzdělávání ? vymezení, historie, současné legislativní ukotvení ? 1 hodina 2. Charakteristika jednotlivých skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků s potřebou podpory (žáci s mentálním, tělesným, zrakovým, sluchovým postižením, s narušenou komunikační schopností, s psychosociálním narušením či znevýhodněním, žáci nadaní a mimořádně nadaní, žáci s vícenásobným postižením) ? 3 hodiny 3. Speciálněpedagogické poradenství. Podpůrná opatření (úprava metod a forem vzdělávání žáka, podpora školním poradenským pracovištěm, úprava obsahu vzdělávání, organizace vzdělávání, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, školní psycholog / školní speciální pedagog a další) ? 2 hodiny Základní zdroje ke studiu: JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. Komplexní péče o jedince s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3733-0. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3730-9. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3731-6. LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. Doporučené zdroje ke studiu: LANGER, J. a kol. Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3681-4. MICHALÍK, J. Legislativa handicapovaných. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3678-4. VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
|