Předmět: Speciální pedagogika

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu USS/W4SPD
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Ÿ vymezit základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky Ÿ orientovat se v teorii speciální pedagogiky, orientovat se v legislativním rámci a v praktické aplikaci společného vzdělávání Ÿ objasnit problematiku inkluze a integrace jednotlivých skupin žáků se zdravotním postižením nebo znevýhodněním Ÿ charakterizovat jednotlivé kategorie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a kategorii žáků nadaných a mimořádně nadaných Ÿ specifikovat dopady jednotlivých kategorií speciálních vzdělávacích potřeb na vzdělávání Ÿ charakterizovat podpůrná opatření Témata: 1. Speciální pedagogika ? vymezení, vznik a terminologie. Postavení lidí se zdravotním postižením ve společnosti. Společné vzdělávání ? vymezení, historie, současné legislativní ukotvení ? 1 hodina 2. Charakteristika jednotlivých skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků s potřebou podpory (žáci s mentálním, tělesným, zrakovým, sluchovým postižením, s narušenou komunikační schopností, s psychosociálním narušením či znevýhodněním, žáci nadaní a mimořádně nadaní, žáci s vícenásobným postižením) ? 3 hodiny 3. Speciálněpedagogické poradenství. Podpůrná opatření (úprava metod a forem vzdělávání žáka, podpora školním poradenským pracovištěm, úprava obsahu vzdělávání, organizace vzdělávání, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, školní psycholog / školní speciální pedagog a další) ? 2 hodiny Základní zdroje ke studiu: JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. Komplexní péče o jedince s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3733-0. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3730-9. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3731-6. LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. Doporučené zdroje ke studiu: LANGER, J. a kol. Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3681-4. MICHALÍK, J. Legislativa handicapovaných. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3678-4. VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr