| Název předmětu | Disability studies |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/UDST |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní vzhled do problematiky oboru Disability studies, jenž pružně reaguje na současnou teorii a praxi týkající se lidí s postižením. Disabilita je v tomto kontextu chápána jako klíčový aspekt lidské zkušenosti a má významné politické, sociální a ekonomické důsledky pro společnost jako celek. A to jak pro osoby s postižením, tak pro osoby bez postižení. Tento pohled na problematiku je stěžejním konceptem k pochopení principů inkluzivního smýšlení společnosti, jenž je v současnosti považován za aktuální. Po absolvování předmětu se student orientuje v následujících oblastech: " úvod do disability studies; " disability studies a speciální pedagogika; " modely zdravotního postižení; " kulturní aspekty zdravotního postižení: jazyk a terminologie v českém obecném diskurzu o postižení; normalita a jinakost v kontextu disability studies; kulturní stereotypy, zdravotní postižení jako sociální a kulturní fenomén, reprezentace odlišného těla, zdravotní postižení a popkultura, reprezentace zdravotního postižení ve filmu a v médiích ad. Předmět je vyučován v ČJ. Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: GROHMANN, I. (2024). Úvod do disability studies. Olomouc: UPOL. ISBN 978-80-244-6591-3. KOLÁŘOVÁ, K. (2012). Jinakost - postižení - kritika: Společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu: antologie textů z oboru disability studies. Praha: Sociologické nakladatelství SLON. KRHUTOVÁ, L. (2013). Úvod do disability studies. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. KRHUTOVÁ, L. (2013). Autonomie v kontextu zdravotního postižení. Boskovice: Ostravská univerzita v Ostravě. GOODLEY, D. (2014). Dis/abilityStudies: Theorising disablism and ableism. London: Routledge. ISBN 978-0-415-82722-5. Doporučená literatura: DAVIS, L. (2014). The Disability StudiesReader. New York: RoutledgeTaylor& Francis group. ALBRECHT, G., SEELMAN, K., BURY, M. (eds.). (2001). Handbook of disability studies. ThousandOaks: Sage. GOODLEY, D. (2011). Disability Studies: An Interdisciplinary Introduction. London: British Library Cataloguing in Publication data.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Esej
Esej |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |