Course: Special Education of Persons with Hearing Impairment 1

» List of faculties » PDF » USS
Course title Special Education of Persons with Hearing Impairment 1
Course code USS/TSU1
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
The discipline focuses on the introduction into the education of people with hearing impairments with respect to the adults.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
Learning outcomes
The discipline focuses on the introduction into the education of people with hearing impairments with respect to the adults.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam

Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • Dršata, J. a kol. Foniatrie - hlas, Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011.
  • EVANS, L. (2001). Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové:Pedagogické centrum.
  • Hybášek, I., & Vokurka, J. (2006). Otorinolaryngologie. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • Janotová, N. (1991). Rozvíjení zrakového vnímání u sluchově postižených dětí předškolního věku: kapitoly ze surdopedie. Praha: Knižní podnikatelský klub.
  • Kiml, J. (1978). Základy foniatrie. Praha: Avicenum.
  • Klims, S. a kol. (1992). Neslyšící děti jsou děti. Praha: FRPSP.
  • Krahulcová, B. (2014). Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra.
  • Langer, J., & Souralová, E. (2013). Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Langer, J. (2013). Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • LANGER, J., SOURALOVÁ, E. (2006). Surdopedie - Andragogika. Olomouc: Unuverzita Palackého.
  • Langer, J. (2013). Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Langer, J. (2013). Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SOURALOVÁ, E. (2005). Surdopedie II.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • SOURALOVÁ, E. (2005). Surdopedie I.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching primary school classes 1 through 5 and special education (MD15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer