Course: Special Education of Blind and Visually Impaired Persons 3

» List of faculties » PDF » USS
Course title Special Education of Blind and Visually Impaired Persons 3
Course code USS/OTY3
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Finková Dita, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kroupová Kateřina, PhDr. Ph.D.
Course content
The course is focused on acquiring theoretical knowledge in the field of diagnostics and intervention for people with visual impairment, with a focus on the educational process.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Projection (static, dynamic)
Learning outcomes
Ways of enculturation of blind or visually impaired people.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam, Student performance, Seminar Work, Written exam

Proving the knowledge in the area of special education of persons with visual impairment and fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • Finková, D., Mitrychová, L., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2012). Osoby se zrakovým postižením v procesu komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Finková, D., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2011). Edukační proces u osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Finková, D., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2009). Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jesenský, J. (2002). Základy komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové : Gaudeamus.
  • Keblová, A. (1999). Kompenzační pomůcky : pro zrakově postižené žáky ZŠ.. Praha : Septima.
  • Kochová, K., & Schaeferová, M. (2015). Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál.
  • Ludíková, L., Finková, D., & Stejskalová, K. (2013). Teoretická východiska speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Wiener, P. (2006). Prostorová orientace zrakově postižených.. Praha : Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester