The aim of the course is to provide students with a basic overview of the terminology they will encounter during their studies, both from the field of special pedagogy for people with visual impairments and ophthalmology, so that the given terminology fits into a comprehensive concept for the students and they can knowledge then build. This subject supplements the terminology from special pedagogy. Thematic areas: Basic terms in ophthalmology. " Basic concepts in typhlopedia. "Typhopedic versus ophthalmological definition of visual defects. " Working with medical reports - orientation in them, mind maps, orientation. "Working with professional texts in the Czech Republic and foreign languages. "Working with audiovisual specialist material. Required reading: VALENTA, M. a kol. (2015). Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0937-9. KROUPOVÁ, K. a kol. (2016). Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Vydání 1. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5264-8. EDELSBERGER, L. a kol. (2000). Defektologický slovník. 3. upr. vyd. Jinočany: H & H. ISBN 80-86022-76-5. KUCHYNKA, P. a kol. (2016). Oční lékařství. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5079-8. Vyšetření zraku u dětí. Ostrava: Fakultní nemocnice Ostrava, [2016?]. ISBN 978-80-88159-18-6. BENEŠ, P. (2015). Přístroje pro optometrii a oftalmologii. Vydání první. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-577-8. LUDÍKOVÁ, B. (2013). Propedeutické lékařské disciplíny 2 - základy psychiatrie, otorhinolaryngologie a oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: UP. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3728-6. ŠPAČKOVÁ, K. a kol. (2012). Základy oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3059-1.
|