Course: Specific (developmental) learning disabilities 1

» List of faculties » PDF » USS
Course title Specific (developmental) learning disabilities 1
Course code USS/NPU1
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pospíšilová Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Chaloupková Kristýna, Mgr.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Ševčíková Petra, Mgr. et Mgr.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The aim of the subject is to convey practical knowledge in the field of categorization, etiology and symptoms of specific (developmental) learning disorders with a focus on the counseling activities of special educators, including the possibilities of their specific application within the framework of counseling activities for persons with specific (developmental) learning disorders. Required reading: BABTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Přeložil Marie TĚTHALOVÁ. Praha: Portál, 2018, 149 s. ISBN 978-80-262-1304-8. HUTYROVÁ, M., ed. a RŮŽIČKOVÁ, V., ed. Koheze speciální pedagogiky v současnosti: IV. Olomoucké speciálněpedagogické dny: sborník příspěvků z konference: XVII. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami: IV. konference mladých vědeckých pracovníků: téma konference: koheze speciální pedagogiky v současnosti. 1. vydání. Olomouc: vydala a vytiskla Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 300 stran. Sborníky. ISBN 978-80-244-5256-2. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020, 227 s. ISBN 978-80-244-5714-7. KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z. A KOL. Specifické poruchy učení. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0600-0 KREJČOVÁ, L. Dyslexie: psychologické souvislosti. Vydání 1. Praha: Grada, 2019. 248 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-3950-2. MATĚJČEK, Z. Dyslexie: specifické poruchy čtení (2. uprav. a rozšíř. vyd.). H&H, 2004. ISBN 8085467569 MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. Sociální aspekty dyslexie. Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1173-2 MKN-10: mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize: obsahová aktualizace k 1.1.2018. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2017-2018. 3 svazky. ISBN 978-80-7472-168-7. SLOVÁK, D., ed. et al. MKN-10: mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize: obsahová aktualizace k 1.1.2018. Tabelární část. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2018. 877 stran. ISBN 978-80-7472-168-7. ŠVESTKOVÁ, O., PFEIFFER, J. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF: výukový materiál. První vydání. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2009. 63 stran. VALENTA, M. a kol. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Vydání 1. Praha: Grada, 2020. 218 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0621-9. VITÁSKOVÁ, K. a kol. Vybrané otázky logopedického výzkumu ve vývojovém náhledu: výzkum poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, řeči a orofaciálních funkcí v kontextu moderní logopedické diagnostiky a terapie. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 195 stran. ISBN 978-80-244-5882-3. ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? 2. vyd. Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0194-6 ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace [online]. [Zlín]: [Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně], [2018] [cit. 2022-09-10]. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education - counseling (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education - counseling (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter