Course: Special Education of Persons with Mental Retardation 1

» List of faculties » PDF » USS
Course title Special Education of Persons with Mental Retardation 1
Course code USS/MPS1
Organizational form of instruction Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Maštalíř Jaromír, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Müller Oldřich, Mgr. Ph.D.
  • Pastieriková Lucia, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The discipline focuses on individuals with intellectual disabilities, autism spectrum disorders or other mental disorders. The aim of the study subject is to support students who already have certain theoretical knowledge about practical experience in the form of various exercises and examples, in connection with the scientific field of psychopathy, or its selected parts. List of recommended literature and materials: BENDOVÁ, P., ZIKL, P. (2011). Dítě s mentálním postižením ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 144 s. ISBN 978-80-247-3854-3. BLAŽKOVÁ, A. et al. (2020). Co teď a co potom?: průvodce pro pečující o člověka s mentálním postižením. Praha: Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, z.s., 111 s. ISBN 978-80-88178-08-8. ČERNÁ, M. a kol. (2015). Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 222 s. ISBN 978-80-246-3071-7. DUŠEK, K. A VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. (2015). Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada Publishing. 646 s. ISBN 978-80-247-4826-9. KOZÁKOVÁ, Z., KREJČÍŘOVÁ, O., MÜLLER, O. (2013). Charakteristika dospívání a dospělosti osob s mentálním postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 111 s. ISBN 978-80-244-3712-5. MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., HANÁK P. a kol. (2012). Katalog posuzování míry SVP I. (hmotněprávní a procesně právní standardy činnosti SPC), Olomouc: UP. MÜLLER, O. (2002). Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 87 s. ISBN 80-244-0207-6. RABOCH, J. ed. et al. (2015). DSM-5?: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 1032 stran. ISBN 978-80-86471-52-5. THOROVÁ, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 493 s. ISBN 978-80-262-0768-9. VALENTA, M. et al. (2018). Mentální postižení. Praha: Grada, 387 s. ISBN 978-80-271-0378-2. VALENTA, M. a kol. (2020). Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 218 s. ISBN 978-80-271-0621-9. VALENTA, M., MICHALÍK, J. (2012). Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb u dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 95 s. ISBN 978-80-244-3161-1. MAŠTALÍŘ, J. (2021). Kam dál?: ukončování školní docházky a plánování přechodu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 297 stran. ISBN 978-80-244-5953-0. VALENTa, M. a kol. (2012). Katalog posuzování míry SVP II. pro žáky s mentálním postižením, Olomouc. Vydavatelství UP. ISBN 978-80-244-3055-3 ZIKL, P., BENDOVÁ, P. (214). Speciálně pedagogický výkladový slovník: (somatopedie, psychopedie, logopedie). Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 151 s. ISBN 978-80-7435-514-1.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Dramatherapy (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Dramatherapy (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter