Course: Art Therapy

» List of faculties » PDF » USS
Course title Art Therapy
Course code USS/METE
Organizational form of instruction Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vávra Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
  • Svoboda Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Holzer Lubomír, PaedDr.
  • Müller Oldřich, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The discipline is focused on an overview of Art Therapy in the broader sense of the word and its connection to basic psychotherapy principles, forms and effective factors, basics of poetry therapy, music therapy. It builds on the knowledge and skills acquired in bachelor studies. As part of the study, the student should acquire theoretical information about therapeutically formative approaches in work with selected special education clients. List of recommended literature and materials: DOSEDLOVÁ, J. (2012). Terapie tancem: role tance v dějinách lidstva a v současné psychoterapii. Vyd. 1. Praha: Grada, 184 s. ISBN 978-80-247-3711-9. KANTOR, J. et al. (2015). Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Opava: Slezská univerzita, 111 s. ISBN 978-80-7510-095-5. KANTOR, J. a kol. (2016). Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 462 s. ISBN 978-80-244-5124-4. KANTOR, J. a kol (2009). Základy muzikoterapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 295 s. ISBN 978-80-247-2846-9. MÜLLER, O. a kol. (2020). Metodika expresivních přístupů u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 272 s. ISBN 978-80-244-5749-9. MÜLLER, O., a kol. (2014). Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 508 s. ISBN 978-80-247- 4172-7. 978-80-906198-2-1. POLÍNEK, M. D. a kol. (2020). Teatroterapeutické a skazkoterapeutické přístupy: pro literárně-dramatické obory. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 106 s. ISBN 978-80-244-5748-2. SVOBODA, P. (2007). Poetoterapie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 187 s. ISBN 978-80-244-1682-3. KANTOR, J. a kol. (2014). Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 228 s. ISBN 978-80-244-4358- 4. ŠOBÁŇOVÁ, P. (2019). Výtvarný projev a disabilita: kořeny a současnost proinkluzivní didaktiky výtvarné výchovy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 182 s. ISBN 978-80-244-5561-7. VALENTA, M. a kol. (2021). Dramaterapie. Praha: Portál, 399 s. ISBN 978-80-262-1715-2. ŽENATÁ, K. (2021). Obrazy z cest: obrazy, imaginace a snění v arteterapii. Praha: Kolem, 172 stran. ISBN 978-80- 905949-8-2.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Dramatherapy (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Dramatherapy (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter