Course: Special Education of Persons with Hearing Impairment 3

» List of faculties » PDF » USS
Course title Special Education of Persons with Hearing Impairment 3
Course code USS/LSU3
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Pospíšilová Ivana, Mgr. Ph.D.
Course content
The aim of the discipline is to introduce to students the basic issues related with the special education of persons with hearing impairments - sign language.

Learning activities and teaching methods
Lecture
Learning outcomes
The aim of the discipline is to introduce to students the basic issues related with the special education of persons with hearing impairments - sign language.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam

Fulfilment of subject requirements as stipulated by teacher at the beginning of the semester
Recommended literature
  • HRICOVÁ, L. (2011). Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu. Brno.
  • HRUBÝ, J. (1998). Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu II.díl. Praha: FRPSP.
  • Kol. autorů. (2008). Chci se s tebou domluvit. Raná komunikace s dětmi se sluchovým a kombinovaným postižením se zaměřením na český znakový jazyk a mluvenou řeč doprovázenou znaky. Praha.
  • KOMORNÁ, M. (2008). Psaná čeština českých neslyšících ? čeština jako cizí jazyk. Praha.
  • LANGER, J. a kol. On-line slovník českého znakového jayzka (http://znaky.zcu.cz).
  • SERVUSOVÁ, J. (2008). Kontrastivní lingvistika ? český jazyk x český znakový jazyk. Praha.
  • SOURALOVÁ, E. (2002). Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • STRNADOVÁ, V. (1998). Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Ministrestvo zdravotnictví ČR.
  • Strnadová,V. (1997). Hluchota, jazyková komunikace..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester