Lecturer(s)
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Pospíšilová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
The aim of the discipline is to introduce to students the basic issues related with the special education of persons with hearing impairments - sign language.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture
|
Learning outcomes
|
The aim of the discipline is to introduce to students the basic issues related with the special education of persons with hearing impairments - sign language.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Oral exam, Written exam
Fulfilment of subject requirements as stipulated by teacher at the beginning of the semester
|
Recommended literature
|
-
HRICOVÁ, L. (2011). Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu. Brno.
-
HRUBÝ, J. (1998). Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu II.díl. Praha: FRPSP.
-
Kol. autorů. (2008). Chci se s tebou domluvit. Raná komunikace s dětmi se sluchovým a kombinovaným postižením se zaměřením na český znakový jazyk a mluvenou řeč doprovázenou znaky. Praha.
-
KOMORNÁ, M. (2008). Psaná čeština českých neslyšících ? čeština jako cizí jazyk. Praha.
-
LANGER, J. a kol. On-line slovník českého znakového jayzka (http://znaky.zcu.cz).
-
SERVUSOVÁ, J. (2008). Kontrastivní lingvistika ? český jazyk x český znakový jazyk. Praha.
-
SOURALOVÁ, E. (2002). Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
STRNADOVÁ, V. (1998). Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Ministrestvo zdravotnictví ČR.
-
Strnadová,V. (1997). Hluchota, jazyková komunikace..
|