| Název předmětu | Přístrojová, diagnostická a didaktická technika pro logopedy a surdopedy |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/LPTE |
| Organizační forma výuky | Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 1 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se speciálními individuálními i kolektivními elektrotechnickými zařízeními, přístroji, pomůckami a speciálním softwarem, které jsou využívány v péči o osoby s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením, popřípadě se symptomatickými poruchami řeči. Náplní předmětu bude představení (teoretické i praktické) konkrétních technických kompenzačních pomůcek a přístrojů využívaných v edukačním, poradenském a terapeutickém procesu. Student se naučí aktivně pomůcky prakticky používat, manipulovat s nimi, korigovat jejich specifické nastavení v rámci akomodace na individuální potřeby žáka, studenta či klienta. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " orientovat se v klasifikacích a základní nabídce pomůcek používaných v logopedii a surdopedii; " znát individuální a skupinové akustické zesilovací aparáty a technické přístroje zlepšující subjektivní srozumitelnost řeči osob se sluchovým postižením; " rozumět principu fungování speciálních logopedických pomůcek; " orientovat se v pomůckách a přístrojích využitelných pro korekci poruch polykání, orofaciální stimulaci a myofunkční poruchy; " umět podílet se na interdisciplinární spolupráci logopedů na vývoji pomůcek, přístrojů a softwaru využitelných v oblasti narušené komunikační schopnosti a sluchového postižení. Témata: Klasifikace a základní deskripce pomůcek, přístrojů a softwaru užívaného v logopedii a surdopedii, historie, současné trendy a budoucí předpoklady jejich využití. Individuální a skupinové akustické zesilovací aparáty a technické přístroje zlepšující subjektivní srozumitelnost řeči osob se sluchovým postižením. Mikroporty a přenosové soustavy. Indukční smyčka a její využití v rámci užšího i širšího sociálního i edukačního zázemí jejich uživatele. Speciální logopedické pomůcky - konkrétní pomůcky korekční, stimulační, registrační, derivační, motivační, diagnostické, pomůcky na bázi biofeedbacku a další speciální pomůcky. Speciální software využitelný v edukaci osob s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením. Přístroje a pomůcky zabezpečující hygienu a bezpečnost v rámci logopedické intervence. Pomůcky a přístroje využitelné pro korekci poruch polykání, orofaciální stimulaci, myofunkční poruchy. Využití přístrojů a pomůcek výzkumu v oblasti narušené komunikační schopnosti a sluchovém postižení. Specifika využití speciálních pomůcek a přístrojů s ohledem k vývojovému hledisku - užití v raném, předškolním, školním, adolescentním věku a v období sénia. Interdisciplinární spolupráce logopedů na vývoji pomůcek, přístrojů a softwaru využitelných v oblasti narušené komunikační schopnosti a sluchového postižení
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD25-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |