Lecturer(s)
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Ontogenesis of speech, determinantion of early, preschool and school age of children - speech and language development. SPecific langauge disorders and impairment - symptomatology, etiology, diagnosis. Acquired neurotic mutism. Language development disorders in selected primary disability. Articulation disorder - terminology, symptomatology, etiology, diagnosis - basics. Phonetics and phonology. Phonological skills. System of Czech sounds. Speech and language examination. Basics of assessment. Articulation and phonological disorders - speech and language assessment and intervention, prevention and prognosis. Methods of construing sounds. Quiescent condition of speech organs - physiology and errors. Physiology and sound errors. Basic methodics of construing sounds, phonems.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Observation, Projection (static, dynamic)
|
Learning outcomes
|
Introduction to the speech and language therapy as an interdisciplinary science - terminology, history. Speech and language therapy, prevention,intervention.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Oral exam, Written exam
Fulfilment of subject requirements as stipulated by teacher at the beginning of the semester
|
Recommended literature
|
-
DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník. 3. upravené a rozšířené vydání.. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.
-
Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
Krahulcová, B. (2013). Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. Praha: Beakra.
-
Lange, M., Hartmann, B., & Prokeš, P. (2008). Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton.
-
Lechta, V., & Křížová, J. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
-
Mikulajová, M., & Rafajdusová, I. (1993). Vývinová dysfázia: špecificky narušený vývin reči. Bratislava: [s.n.].
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
|