| Název předmětu | Sexualita osob se zdravotním postižením |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/KUSVP |
| Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný, Volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
- Sexualita. Užší a širší chápání sexuality. Sexualita a lidské práva. - Předsudky v oblasti sexuální výchovy a sexuality. Sexualita a společnost média, církev, různé krajiny. - Sexuální výchova v našich podmínkách (v rodinách, školách a zařízeních sociální péče). - Zdraví, rizika a choroby a SV. Násilí, deviace, zneužití. Ochrana zdravotně postižených před sexuálním zneužitím. - Partnerství a rodičovství u osob se ZP. - Sexuální asistence. Administrovaný souhlas. Protokol k sexualitě a sexuální výchově. - Literatura, filmy a další materiály a pomůcky s tematikou sexuální výchovy u osob se ZP. - Výzkumy k témě sexuality u osob se ZP v našich podmínkách. Nejvýznamnější osobnosti, odborníci a organizace zabývající se problematikou sexuality u osob se ZP. - Kazuistiky k zamyšlení
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Cíle: Cílem předkládané studijní opory je, abyste získali vstupní poznatky o problematice sexuality osob se zdravotním postižením. Studijní text předpokládá základní orientaci ve speciální pedagogice a také v základech psychologických propedeutik. Po ukončení předmětu byste měli být schopni: " charakterizovat postoje k sexualitě osob se zdravotním postižením v proměnách času; " orientovat se v problematice partnerství a rodičovství osob s mentálním postižením; " charakterizovat specifika partnerství a rodičovství osob s tělesným postižením; " objasnit specifika partnerství a rodičovství osob se sluchovým postižením; " uvést specifika partnerství a rodičovství osob se zrakovým postižením; " orientovat se v problematice sexuálního zneužívání osob se zdravotním postižením.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Vypracování zadaného úkolu. Účast na online blokové výuce. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |