| Název předmětu | Logopedie 3 |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/KULO3 |
| Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 4 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Pro program SPP andragogika - Dysartrie. Specifika adolescentního a dospělého věku. - Specifika dysartrie u DMO. Specifika adolescentního a dospělého věku. - Fatické funkce a poruchy - definice. - Afázie- Specifika adolescentního a dospělého věku. - Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus jako součást konceptu fatických poruch. - Specifika dysartrie u DMO. Pro program intervence: 1. Základní logopedická intervence neurogenních poruch řeči v raném věku - dysartrie a vývojové neurogenně podmíněné artikulační poruchy v předškolním věku. Dětské afázie. Identifikace a intervence z pozice speciálního pedagoga raného věku. 2. Základní logopedická intervence narušení zvuku řeči - poruchy fonace a rezonance v předškolním věku (včetně narušení respirace). Možnosti prevence hlasových poruch, zásady hlasové hygieny v předškolním věku. Respirace a předškolní věk - typy dýchání, narušení respirace. Identifikace a intervence z pozice speciálního pedagoga raného věku. 3. Narušení plynulosti řeči v raném a předškolním věku - koktavost a breptavost. Identifikace a intervence z pozice speciálního pedagoga raného věku. 4. Symptomatické poruchy řeči v raném věku - 1. část. Somatické a mentální postižení (včetně somatických onemocnění), včetně jejich kombinací. Identifikace a intervence z pozice speciálního pedagoga raného věku. Základy identifikace a intervence z pozice speciálního pedagoga raného věku. 5. Symptomatické poruchy řeči v raném věku - 2. část. Senzorické postižení - sluchové a zrakové. Identifikace a intervence z pozice speciálního pedagoga raného věku. 6. Symptomatické poruchy řeči v raném věku - 3. část. Děti s poruchou autistického spektra. Identifikace a intervence z pozice speciálního pedagoga raného věku. 7. Symptomatické poruchy řeči v raném věku - 4. část. Děti s poruchou s Downovým syndromem a jinými vybranými syndromovými vadami zasahujícími oblast komunikace. Identifikace a intervence z pozice speciálního pedagoga raného věku. 9. Symptomatické poruchy řeči v raném věku - 5. část. Děti s psychiatrickým onemocněním, poruchou chování a emocí, ADHD. Identifikace a intervence z pozice speciálního pedagoga raného věku. 10. Orální a orofaciální myofunkční poruchy a poruch polykání a sání s důrazem na propojení na senzomotorické koncepty logopedické intervence v raném předškolním věku. Identifikace a intervence z pozice speciálního pedagoga raného věku. 11. Využití přístrojové techniky a speciálních logopedických pomůcek v rámci základní intervence vývoje řeči a narušené komunikační schopnosti. Motivační a registrační pomůcky s důrazem na poradenskou činnost. Alternativní a augmentativní komunikace v logopedii s důrazem na poradenskou činnost. U všeho: Profilující osobnosti a literatura. Interdisciplinární spolupráce, srovnání se zahraničím.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Andragogika: Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky neurogenních a fatických poruch se zaměřením na specifika diagnostiky a intervence ve starším školním a adolescentním věku. Další část předmětu se bude zabývat komplexní logopedickou diagnostikou napříč všemi okruhy narušené komunikační schopnosti a integrálními tématy komplexního závěru logopedie v adolescentním a dospělém věku. Intervence: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Hlouběji porozumět problematice neurogenních fatických a artikulačních poruch řeči u dětí v raném věku-. - Osvojit si hlubší poznatky z oblasti symptomatických (sekundárních) poruch řeči v raném a předškolním věku - Orientovat se v terminologii, klasifikaci a intervenci příslušných forem odchylek a poruch komunikace v raném a předškolním věku a odkazovat na relevantní publikované zdroje a autory. - Identifikovat a z pozice speciální pedagoga zaměřeného na raný věk participovat na komplexní intervenci orálních a orofaciálních myofunkčních poruchy a poruch polykání a sání. - Vhodně indikovat využití logopedických pomůcek a přístrojů, softwarových aplikací, AAK v intervenci odchylek a poruch komunikace v raném a předškolním věku.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Závěrečný zápočtový test/ústní zkouška, Průběžná kontrola samostatné práce ve cvičení, min. 80 % docházky |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |