| Název předmětu | Logopedie 1 |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/KULG1 |
| Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Tematické okruhy U1SPP: 1. Poruchy hlasu. 2. Prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady. 3. Narušení zvuku řeči. Velofaryngeální insuficience. 4. Rinolálie 5. Palatolálie 6. Narušení plynulosti řeči. Balbuties. 7. Tumultus sermonis 8. Symptomatické poruchy řeči - terminologie a klasifikace. Symptomatické poruchy řeči u senzorického, mentálního a somatického postižení 9. Symptomatické poruchy řeči u poruch autistického spektra, psychických a neurotických poruch, neurologických onemocnění. Downův syndrom a jeho důsledky v oblasti verbální i neverbální komunikace. Podrobněji viz viz LMS Moodle U2SPP: 1. Logopedie - základní vstup do terminologie a předmětu. Složky logopedické intervence. Logopedické organizace a společnosti. Srovnání se zahraničím. 2. Systém organizace logopedické péče - specifika logopedické péče v resortu školství, zdravotnictví a sociální práce. Principy a prostředky logopedické péče - specifika dle jednotlivých věkových kategorií. Specifika školských zařízení logopedického typu. Obecná specifika metod logopedické intervence pro žáky a studenty staršího a adolescentního věku. 3. Fyziologie procesu artikulace v širším i užším slova smyslu, fyziologie percepce řeči. Teorie plánování a programování řeči. Vztah mozku a CNS k produkci a percepci lidské řeči. Klidové postavení mluvidel, Fyziologický průběh polykání. 4. Fylogeneze vzniku orální a neverbální komunikace. Ontogeneze řeči 5. Typy narušení a odchylek ve vývoji řeči. 6. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Specifika logopedické diagnostiky v komparaci s diagnostikou speciálněpedagogickou, pedagogickou a psychologickou. 7. Specificky narušený vývoj řeči, vývojová jazyková porucha 8. Získaná neurotická nemluvnost - mutismus 9. Dyslálie. Klasifikace českých hlásek. Narušení artikulace jednotlivých skupin hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel. Podrobněji viz LMS Moodle Poradenství: 1. Logopedie - základní vstup do terminologie a předmětu. Složky logopedické intervence. Logopedické organizace a společnosti. Srovnání se zahraničím. 2. Systém organizace logopedické péče - specifika logopedické péče v resortu školství, zdravotnictví a sociální práce. Principy a prostředky logopedické péče - specifika dle jednotlivých věkových kategorií. Specifika školských zařízení logopedického typu. Obecná specifika metod logopedické intervence pro žáky a studenty staršího a adolescentního věku. 3. Fyziologie procesu artikulace v širším i užším slova smyslu, fyziologie percepce řeči. Teorie plánování a programování řeči. Vztah mozku a CNS k produkci a percepci lidské řeči. Klidové postavení mluvidel, Fyziologický průběh polykání. 4. Fylogeneze vzniku orální a neverbální komunikace. Ontogeneze řeči 5. Primární a sekundární obecná symptomatologie jednotlivých forem NKS v dětství, dospívání a dospělosti - problematika komunikačních a interakčních obtíží vyplývajících z příbuznosti vývojových poruch učení a chování s poruchami verbální i neverbální komunikace, poruch pozornosti a aktivity apod.. Dopady symptomů na vzdělávací proces, sociální komunikaci a vztahy. 6. Obecná a prolínající etiologie jednotlivých forem NKS a dopad příčin na symptomatologii v kontextu vzdělávacího procesu, vztah k vývojovým poruchám intelektu, senzorickým deficitům, vývojovým poruchám učení, poruchám pozornosti a aktivity, poruchám chování a nálad a vývojové koordinační motorické poruše (vývojové dyspraxii). Genetické vazby a jejich dopad na vznik NKS a vztah k jiným vývojovým poruchám, včetně S(V)PU. podrobně viz LMS MOodle
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Spec. ped. poradenstvíí: - Studenti se seznámí s vymezením, klasifikací a kategorizací v okruzích narušené komunikační schopnosti (NKS), organizace logopedické péče a dalšími aspekty poruch komunikace v kontextu poradenské práce speciálního pedagoga. - Budou schopni následně detekovat symptomy jednotlivých hlavních forem NKS v mluvené i psané formě, včetně poruch neverbální komunikace a pochopit jejich dopad na oblast školní edukace a sociální komunikace. U1SPP: - Hlouběji porozumět problematice poruch hlasu, rezonance řeči, plynulosti řeči a souvisejících forem narušené komunikační schopnosti se zaměřením na starší školní, adolescentní a dospělý věk. - Orientovat se v terminologii, klasifikaci a intervenci příslušných forem a odkazovat na relevantní publikované zdroje a autory. U2SPP: - Seznámit se s hlubším vstupem do problematiky narušené komunikační schopnosti, organizace logopedické péče a dalšími aspekty diagnostiky a intervence jednotlivých forem poruch komunikace - Porozumět procesu vývoje řeči z pohledu evolučního vývoje a ontogeneze řeči. - Osvojit si a následně umět detekovat symptomy poruch výslovnosti a vývoje řeči, zhodnotit jejich dopad na oblast sociální interakce a adekvátně je intervenovat s využitím mezioborové spolupráce. - Získat schopnost rozpoznání narušení koverbálního chování a odchylek neverbální komunikace. - Identifikovat symptomy neurotických poruch řeči vázaných na úzkostnou poruchu.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
zápočet: Aktivní účast ve výuce, nácvik praktických dovedností kolokvium: ústní kolokvium Vědomosti studenta budou ověřovány v rozsahu přednášek a základní literaturatury |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |