|
Vyučující
|
-
Vachalová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Špinarová Gabriela, Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kroupová Kateřina, PhDr. Ph.D.
-
Finková Dita, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem disciplíny je aktivní zvládnutí dovednosti číst a psát Braillovo bodové písmo.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Cílem předmětu je seznámit studenty s bodovým písmem pro nevidomé, a to jak na úrovni teoretických znalostí (historické souvislosti vývoje písma pro nevidomé, základní princip Braillova písma, zásady pro přepis textů do bodového písma, česká znaková sada Braillova písma, adaptace na cizí jazyky, specifické zápisy v Braillově písmu), tak zejména v podobě praktické dovednosti číst a psát Braillovo písmo, která je požadována pro absolvování předmětu.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Aktivita ve výuce. Závěrečné ověření dovednosti číst a psát Braillovo písmo.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Jesenský, J. (1988). Hmatové vnímání informací pomocí tyflografiky. Praha : SPN.
-
Keblová, A. (1999). Hmat u zrakově postižených.. Praha : Septima.
-
Keblová, A. (1999). Kompenzační pomůcky : pro zrakově postižené žáky ZŠ.. Praha : Septima.
-
Ludíková, L. (1988). Tyflopedie I. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Smýkal, J. (1986). Vznik a vývoj písma pro nevidomé.. Praha.
|