Course: Special Education of Persons with Physical Disability 2

» List of faculties » PDF » USS
Course title Special Education of Persons with Physical Disability 2
Course code USS/KTSO2
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
Course content
Diabetes mellitus Epilepsy Mucopolysaccharidosis Spinal muscular atrophy Combined disability in the context of Physical Disability Psychosocial aspect of Physical Disability Augmentative and alternative communication Adapted Physical Activities

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
Learning outcomes
Introduction into the basic knowledge in special education and educating individuals with physical disabilities with the goal to help students to gain the qualification for this professional sphere. System of the service and care.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam

Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • Anděl, M. a kol. (2001). Diabetes mellitus a další poruchy metabolismu. Praha: Galén.
  • Ehler, E. (2014). Vzácná onemocnění. Olomouc: Solen.
  • Faber, J. (1995). Epilepsie a epileptózy. Praha: Maxdorf.
  • Filatova, R., & Vitásková, K. (2010). Snoezelen. [Frýdek-Místek]: Tiskárna Kleinwächter.
  • JAKOBOVÁ, A. (2007). Komplexní péče o děti s tělesným a kombinovaným postižením.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, PdF.
  • Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
  • Janovcová, Z. (2003). Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU.
  • Kubová, L. (1996). Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-market.
  • Kudláček, M., Ješina, O., Machová, I., & Válek, J. (2007). Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Opatřilová, D., & Zámečníková, D. (2008). Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Masarykova univerzita.
  • Rybka, J. (2007). Diabetes mellitus - komplikace a přidružená onemocnění: diagnostické a léčebné postupy. Praha: Grada Publishing.
  • Valenta, M. (2008). Herní specialista v somatopedii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. Brno: Paido.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester