Course: Speech and Language Therapy 2 (1)

» List of faculties » PDF » USS
Course title Speech and Language Therapy 2 (1)
Course code USS/KTLO2
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
Course content
Assessment of language and speech development. Langauge delay.Specific language impairment. Artciulation disorders. Acquired neurotic mutism.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
Learning outcomes
Alternative and augmentative speech and language therapy. Organization of the speech and language therapy in the Czech republic, and abroad. Methods of the possible prevention with respect to the child's development of the speech. Damagged development of speech.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam

Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník. 3. upravené a rozšířené vydání.. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.
  • Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Krahulcová, B. (2013). Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. Praha: Beakra.
  • Lange, M., Hartmann, B., & Prokeš, P. (2008). Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton.
  • Lechta, V., & Křížová, J. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
  • Lechta, V. (2002). Symptomatické poruchy řeči.. Praha: Portál.
  • Mikulajová, M., & Rafajdusová, I. (1993). Vývinová dysfázia: špecificky narušený vývin reči. Bratislava: [s.n.].
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester