Course: Speech and Language Therapy 1

» List of faculties » PDF » USS
Course title Speech and Language Therapy 1
Course code USS/KSLO1
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Kubeková Martina, MUDr.
  • Korpová Alena, MUDr.
  • Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
Course content
Basic diagnostic methods for examining audition. Classification of hearing impairments.Introduction to the speech and language therapy as an autonomous science, a study program and profession

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Demonstration
Learning outcomes
Alternative and augmentative speech and language therapy. Organization of the speech and language therapy in the Czech republic, and abroad. Methods of the possible prevention with respect to the child's development of the speech. Damagged development of speech.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam

Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semestr.
Recommended literature
  • & Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
  • Čermák, F. (2004). Jazyk a jazykověda. Praha: Univerzita Karlova.
  • Černý, J. (2005). Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál.
  • Dršata, J. a kol. Foniatrie - hlas, Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011.
  • Hála-Sovák. Hlas, řeč, sluch. Praha 1964.
  • Hybášek, I., & Vokurka, J. (2006). Otorinolaryngologie. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
  • LEJSKA, V. (1995). Kompendium ORL dětského věku.. Praha: Grada.
  • Love, R. J., Webb, W. G. (2009). Mozek a řeč ? neurologie nejen pro logopedy. Praha.
  • Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  • Palková, Z. (1994). Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum.
  • Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vitásková, K. (2013). Fylogeneze a ontogeneze řeči. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. (2005). Logopedie.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VITÁSKOVÁ, K. (2006). Specifické poruchy učení pro výchovné pracovníky.. Olomouc: Univerzita Palackého.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester