Course: Special Education of Persons with Physical Disability 2

» List of faculties » PDF » USS
Course title Special Education of Persons with Physical Disability 2
Course code USS/KPSO2
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
Course content
Diabetes mellitus Epilepsy Mucopolysaccharidosis Spinal muscular atrophy Combined disability in the context of Physical Disability Psychosocial aspect of Physical Disability Augmentative and alternative communication Adapted Physical Activities

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
Learning outcomes
The course builds on the course PSO 1. The aim is to introduce students with physical disabilities and possibilities of education and treatment in pre-school institution.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam

Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • & Anděl, M. (2001). Diabetes mellitus a další poruchy metabolismu. Praha: Galén.
  • Ehler, E. (2014). Vzácná onemocnění. Olomouc: Solen.
  • Faber, J. (1995). Epilepsie a epileptózy. Praha: Maxdorf.
  • Filatova, R., & Vitásková, K. (2010). Snoezelen. [Frýdek-Místek]: Tiskárna Kleinwächter.
  • Friedlová, K. (2007). Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada Publishing.
  • Jankovský, J., Pfeiffer, J., & Švestková, O. (2005). Vybrané kapitoly z uceleného systému rehabilitace. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  • JANOVCOVÁ, Z.. (2003). Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU.
  • Kubová, L. (1996). Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-market.
  • Kudláček, M., Ješina, O., Machová, I., & Válek, J. (2007). Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Ludíková, L. (2005). Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MATĚJČEK, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H.
  • NOVOSAD, L. (2002). Somatopedie. Kapitoly ze základů speciální pedagogiky.. Liberec: PdF TUL.
  • Opatřilová, D., & Zámečníková, D. (2008). Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Masarykova univerzita.
  • RENOTIÉROVÁ, M., LUDIKOVÁ, L. a kol. (2003). Speciální pedagogika.. Olomouc, VUP.
  • Rybka, J. (2007). Diabetes mellitus - komplikace a přidružená onemocnění: diagnostické a léčebné postupy. Praha: Grada Publishing.
  • Valenta, M. (2008). Herní specialista v somatopedii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. Brno: Paido.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester