Course: Autism spectrum disorders 1

» List of faculties » PDF » USS
Course title Autism spectrum disorders 1
Course code USS/KPAS1
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Course content
Issues in adult education of persons with physical disabilities.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Observation, Demonstration
Learning outcomes
The aim of the course is to convey practical knowledge in the field of categorization, etiology and symptoms of autism spectrum disorders with a focus on the counseling activities of special educators, including the possibilities of their specific application within the framework of counseling activities for people with autism spectrum disorders. Required reading: BAZALOVÁ, B. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017, 207 s. ISBN 978-80-262-1195-2. BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5930-6. BOGDASHINA, O. Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. Autor úvodu Wendy LAWSON, autor úvodu Theo PEETERS, přeložil Helena ČÍŽKOVÁ. V Praze: Pasparta, 2017, 186 s. ISBN 978-80-88163-06-0. ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2. GRANDIN, T., PANEK, R. Mozek autisty: myšlení napříč spektrem. Přeložil Šárka D. TRIPESOVÁ. Praha: Mladá fronta, 2014, 269 s. ISBN 978-80-204-3115-8. HOSÁK, L. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. 647 stran. ISBN 978-80-246-5088-3. HOŠKOVÁ, M. Matěj maluje mapy. Ilustroval Matěj HOŠEK. Praha: Portál, 2020, 201 s. ISBN 978-80-262-1645-2. HRDLIČKA, M. Mýty a fakta o autismu. Praha: Portál, 2020, 182 s. ISBN 978-80-262-1648-3. JAMES, I. M. Aspergerův syndrom: mimořádní lidé - mimořádné výkony. Přeložil Václav PETR. Praha: Triton, c2008, 207 s. ISBN 9788073870997. PASTIERIKOVÁ, L. Poruchy autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 117 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3732-3. SELNER, M. Autismus & chardonnay. V Praze: Paseka, 2017, 119 s. ISBN 978-80-7432-862-6. STRUNECKÁ, A. Přemůžeme autismus? Petrovice: ProfiSales, [2016]. ?2016. ISBN 978-80-87494-23-3. ŠPORCLOVÁ, V. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta, 2018, 123 s. ISBN 978-80-88163-98-5. THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9. VITÁSKOVÁ, K., KYTNAROVÁ, L. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra: (hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, 162 s. Monografie. ISBN 978-80-244-5214-2. VITÁSKOVÁ, K. Hodnocení komunikačních specifik vybraných skupin jedinců s narušenou komunikační schopností. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4414-7. VITÁSKOVÁ, K. Komunikační, jazykové a orofaciální procesy v logopedii. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2018. Monografie. ISBN 978-80-244-5466-5. VITÁSKOVÁ, K. Posuzování verbální a neverbální složky komunikace ve speciálněpedagogické praxi: výsledky partikulárních výzkumných šetření. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3989-1. VITÁSKOVÁ, K. Vybrané odchylky a narušení komunikační schopnosti se zaměřením na specifika logopedické a surdopedické diagnostiky a intervence. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4908-1. VITÁSKOVÁ, K. Výzkum poruch a odchylek komunikační schopnosti a orofaciálního systému z logopedického hlediska. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Monografie. ISBN 978-80-244-5288-3.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Dialog

Fulfilment of subject requirements as stipulated by teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
  • Jesenský, J. (1995). Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha : Karolinum.
  • KÁBELE, F., KOLLÁROVÁ, E., KRACÍK, J., KOČÍ, J. (1992). Somatopedie. Praha : Karlova Univerzita.
  • Kantor, J. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích.
  • Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. Brno : Paido.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester