Course: Autism spectrum disorders 2

» List of faculties » PDF » USS
Course title Autism spectrum disorders 2
Course code USS/KNAS2
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Polínek Martin Dominik, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
Learning outcomes
The aim of the subject is to provide practical knowledge in the field of diagnosis of autism spectrum disorders (ASD) with a focus on the counseling activities of special educators, including the possibilities of their concrete application within the framework of diagnostic counseling activities for persons with ASD. Required reading: ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Edukačně-hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra. 4. vydání. [Praha] : Pasparta, 2015. ISBN 978-80-905993-6-9 ČADILOVÁ, V., THOROVÁ, K., ŽAMPACHOVÁ, Z. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II., (Diagnostické domény pro žáky s poruchami autistického spektra). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 117 s. Ostatní. ISBN 978-80-244-3054-6. HOSÁK, L. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. 647 stran. ISBN 978-80-246-5088-3. JOHNSON, E. O.. ABA pro děti s autismem: otázky a odpovědi. Vydání první. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1628-5. KEARNEY, A., J. Jak porozumět aplikované behaviorální analýze: úvod do ABA pro rodiče, učitele a další profesionály. Přeložil Veronika GLOGAROVÁ. V Praze: Pasparta, 2020, 142 s. ISBN 978-80-88290-48-3. PÖTHE, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013. 164 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4585-5. ŘÍHOVÁ, A., VITÁSKOVÁ, K. Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra: odborná publikace pro logopedy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. Monografie. ISBN 978-80-244-2908-3. THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9. VITÁSKOVÁ, K., ŠEBKOVÁ, L. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra: (hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, 162 s. Monografie. ISBN 978-80-244-5214-2. VITÁSKOVÁ, K. Hodnocení komunikačních specifik vybraných skupin jedinců s narušenou komunikační schopností. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4414-7. VITÁSKOVÁ, K. Komunikační, jazykové a orofaciální procesy v logopedii. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2018. Monografie. ISBN 978-80-244-5466-5. VOLEMANOVÁ, M. Teoretické základy metody neuro-vývojové stimulace. 1. vydání. Statenice: INVTS s.r.o., 2021. 136 stran. ISBN 978-80-907369-4-8.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam

Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education - counseling (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education - counseling (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer