Course: Introduction into Special Education

» List of faculties » PDF » USS
Course title Introduction into Special Education
Course code USS/KJSPG
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Course content
Individuals with disabilities, etiology, prevalence, prevention. Special Education as a scientific discipline, basic terminology. Normality, concepts of normality and abnormality, special education diagnostics and its principles. Individual fields of special education, its goals and tasks. Types of disabilities and their specificity in terms of psychological, pedagogical and socio-cultural.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Demonstration
Learning outcomes
Individuals with disabilities, etiology, prevalence, prevention. Special Education as a scientific discipline, basic terminology. Normality, concepts of normality and abnormality, special education diagnostics and its principles. Individual fields of special education, its goals and tasks. Types of disabilities and their specificity in terms of psychological, pedagogical and socio-cultural.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam

Fullfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • Bendová, P., Jeřábková, K., & Stoklasová, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jesenský, J. (2000). Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové.
  • Ludíková, L. (2013). Kvalita života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Ludíková, Renotiérová. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc UP.
  • Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • Regec, V., & Stejskalová, K. (2012). Komunikace a lidé se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Slowík, J. (2007). Speciální pedagogika: prevence a diagnostika : terapie a poradenství : vzdělávání osob s různým postižením : člověk s handicapem a společnost. Praha: Grada.
  • Vašťatková, J., Vyhnálková, P., Kučerová, A., Ludíková, L., Müller, O., Rádlová, E., & Skarupská, H. (2008). Moderní trendy ve speciální pedagogice s přesahem do sociální sféry. Olomouc: Hanex.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester