|
Vyučující
|
-
Hovorková Lenka, Mgr.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Inkluzivní pedagogika - definování termínu, související pojmy. Vývoj pojetí inkluzivní pedagogiky v České republice a ve světě, stručný vstup do historie inkluzivní pedagogiky - hlavní milníky, události, osobnosti inkluzivní pedagogiky a inkluzivních principů, postojů. 2. Role Evropské agentury pro rozvoj speciální pedagogiky. Vztah k politice UNICEF, UNESCO a dalších organizací zabývajících se rozvojem vzdělávání a inkluzivními trendy. 3. Standardy inkluzivního vzdělávání - definování existujících standardů inkluzivního vzdělávání v zahraničí, koncipování standardů inkluzivního vzdělávání v České republice. Především tzv. podpůrná opatření. 4. Metody inkluzivní pedagogiky - specifika inkluzivního vzdělávání akomodace inkluzivního prostředí. 5. Specifika multikulturní inkluzivní pedagogiky. 6. Evaluace v inkluzivní pedagogice. 7. Osobnost inkluzivního pedagoga - profil inkluzivního učitele, aplikace výsledků mezinárodních výzkumů a analýz v oblasti inkluzivní pedagogiky, pregraduální a celoživotní příprava na požadavky inkluzivní pedagogické praxe ze strany učitelů, poradenských, klinických pracovníků. Specifika s ohledem na předškolní a mladší školní věk.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Účastníci si vytvoří soubor vědomostí o principech inkluzivního přístupu v předškolním vzdělávání s ohledem na historii i současný vývoj společnosti, seznámí se s podstatou, východisky a základním vymezením a aplikací podpůrných opatření v rámci inkluzivní předškolní pedagogiky, osobnostních předpokladech a žádoucích kompetencích inkluzivního předškolního pedagoga vyplývajících z evropských a národních standardů, vzájemných profesních vazbách v interdisciplinárním inkluzivním přístupu, včetně zapojení rodiny, odborníků a komunitního prostředí. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem inkluzivní pedagogika a popsat její principy, " popsat historický vývoj inkluzivních opatření a přístupů, " definovat pojem "podpůrná opatření" v rámci inkluzivní pedagogiky, " charakterizovat osobnost inkluzivního pedagoga dle evropských standardů, " pochopit vzájemné vazby v interdisciplinárních inkluzivně zaměřených týmech s důrazem na předškolní a mladší školní věk.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky na studenta pro absolvování předmětu: - účast na tutoriálech (min. 80 %), rozdělených do tří bloků: 1. blok (2 hod.): základní principy inkluzivní pedagogiky, práce s pojmy, 2. blok (2 hod.): kazuistiky a diskuse nad příklady z praxe, 3. blok (2 hod.): reflexe, zadání seminární práce, orientační test, - samostudium distančních opor a doporučené literatury, - zpracování seminární práce, - závěrečný písemný test (zápočet) s min. 75% úspěšností. Závěr předmětu: Zápočet je udělen na základě účasti, seminární práce a úspěšného splnění testu.
|
|
Doporučená literatura
|
|