|
Vyučující
|
-
Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: - Uvedení do systému péče poskytované základními resorty v České republice (zdravotnický, školský, sociální resort). - Úvod do speciálně pedagogické diagnostiky. - Úvod do speciálně pedagogického poradenství. - Rodina dítěte se speciálními potřebami, osoby pečující o osobu s postižením či znevýhodněním. - Raný a předškolní věk dítěte se speciálními potřebami, raná péče. - Školní věk žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. - Dospělost a období sénia u osob s postižením či znevýhodněním. - Úvod do problematiky sociálních služeb. - Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. - Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením. - Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. - Speciální pedagogika osob s omezením hybnosti. - Speciální pedagogika osob s psychosociálním ohrožením a narušením. - Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností. - Speciální pedagogika osob s parciálními nedostatky. - Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením. - Speciální pedagogika osob mimořádně nadaných.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Studijní předmět základy speciální pedagogiky pro muzikoterapeuty 2 navazuje na studijní předmět Základy speciální pedagogiky 1, rozvíjí a prohlubuje u studentů povědomí o současné speciální pedagogice. Obdobně jako u předmětu předcházejícího má i tento za cíl poskytnout studentům poznatky, které jim umožní orientovat se v navazujících speciálněpedagogických disciplínách. Struktura předmětu na straně jedné kopíruje jednotlivá období vývoje osob s postižením či znevýhodněním a speciálně pedagogickou péči svázanou s tím kterým obdobím, na straně druhé uvádí studenty do problematiky jednotlivých speciálně pedagogických oborů. Tematické okruhy: - Uvedení do systému péče poskytované základními resorty v České republice (zdravotnický, školský, sociální resort). - Úvod do speciálně pedagogické diagnostiky. - Úvod do speciálně pedagogického poradenství. - Rodina dítěte se speciálními potřebami, osoby pečující o osobu s postižením či znevýhodněním. - Raný a předškolní věk dítěte se speciálními potřebami, raná péče. - Školní věk žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. - Dospělost a období sénia u osob s postižením či znevýhodněním. - Úvod do problematiky sociálních služeb. - Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. - Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením. - Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. - Speciální pedagogika osob s omezením hybnosti. - Speciální pedagogika osob s psychosociálním ohrožením a narušením. - Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností. - Speciální pedagogika osob s parciálními nedostatky. - Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením. - Speciální pedagogika osob mimořádně nadaných. Literatura: HÁJKOVÁ, V. & STRNADOVÁ, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. HANÁKOVÁ, A. a kol. (2012). 1000 pojmů ze speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. KREJČÍŘOVÁ, O. (2013). Speciálněpedagogická andragogika ? teorie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. LANGER, J. a kol. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. LECHTA, V. (ed.), (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. MICHALÍK, J. a kol. (2012). Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. MÜLLER, O. (2014). Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. MÜLLER, O., VYMAZALOVÁ, E. & KREJČÍŘOVÁ, O. (2013). Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. RENOTIÉROVÁ, M. & LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. SLOWÍK, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada. VALENTA, M. (ed.), (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompedium oboru. Praha: Portál. VALENTA, M. a kol. (2012). Školská integrace žáků se zdravotním postižením. Ústí nad Labem: EdA, o.s.
Studenti získají poznatky, které jim umožní orientovat se v navazujících speciálněpedagogických disciplínách
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Písemný test
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
|
Doporučená literatura
|
-
HÁJKOVÁ, V. & STRNADOVÁ, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada.
-
HANÁKOVÁ, A. a kol. (2012). 1000 pojmů ze speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jeřábková, K. a kol. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.. Olomouc.
-
Jeřábková, K. a kol. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jeřábková, K. a kol. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc.
-
Krejčířová, O. (2013). Speciálněpedagogická andragogika - teorie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
LANGER, J. a kol. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
LECHTA, V. (ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
-
MICHALÍK, J. a kol. (2012). Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého v.
-
Müller, O. (2013). Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
MÜLLER, O., VYMAZALOVÁ, E. & KREJČÍŘOVÁ, O. (2013). Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2006). Speciální pedagogika.. Olomouc: UP.
-
SLOWÍK, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
-
VALENTA, M. a kol. (2012). Školská integrace žáků se zdravotním postižením. Ústí nad Labem: EdA, o.s.
-
VALENTA, M. (ed.). (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompedium oboru. Praha: Portál.
|