|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: - Pojetí oboru speciální pedagogika. - Základní historiografie speciální pedagogiky - vývoj oboru a osobnosti, které k němu přispěly. - Vývoj terminologie ve speciální pedagogice, aktuální terminologie užívaná v české republice a v zahraničí. - Proměna paradigmatu české speciální pedagogiky, soudobé trendy ve speciální pedagogice. - Vývoj postavení osob s postižením či znevýhodněním ve společnosti. - Socializace osob s postižením či znevýhodněním - psychologické a speciálně pedagogické hledisko - zásadní proměna pohledu na socializaci osob s postižením či znevýhodněním ze speciálně pedagogického úhlu pohledu. - Kvalita života osob s postižením či znevýhodněním.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem studijního předmětu základy speciální pedagogiky pro muzikoterapeuty I. je uvést studenty do problematiky oboru speciální pedagogika. V rámci tohoto předmětu budou studenti seznámeni se základními informacemi, které jim umožní orientaci v dalších navazujících speciálněpedagogických disciplínách. Tematické okruhy: - Pojetí oboru speciální pedagogika. - Základní historiografie speciální pedagogiky - vývoj oboru a osobnosti, které k němu přispěly. - Vývoj terminologie ve speciální pedagogice, aktuální terminologie užívaná v české republice a v zahraničí. - Proměna paradigmatu české speciální pedagogiky, soudobé trendy ve speciální pedagogice. - Vývoj postavení osob s postižením či znevýhodněním ve společnosti. - Socializace osob s postižením či znevýhodněním - psychologické a speciálně pedagogické hledisko - zásadní proměna pohledu na socializaci osob s postižením či znevýhodněním ze speciálně pedagogického úhlu pohledu. - Kvalita života osob s postižením či znevýhodněním. Literatura: HÁJKOVÁ, V. & STRNADOVÁ, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. HANÁKOVÁ, A. a kol. (2012). 1000 pojmů ze speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. KREJČÍŘOVÁ, O. (2013). Speciálněpedagogická andragogika ? teorie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. LANGER, J. a kol. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. LECHTA, V. (ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. MICHALÍK, J. a kol. (2012). Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. MÜLLER, O. (2014). Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. MÜLLER, O., VYMAZALOVÁ, E. & KREJČÍŘOVÁ, O. (2013). Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. SLOWÍK, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada. VALENTA, M. (ed.). (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompedium oboru. Praha: Portál. VALENTA, M. a kol. (2012). Školská integrace žáků se zdravotním postižením. Ústí nad Labem: EdA, o.s.
Po absolvování předmětu získají základní přehled o problematice speciální pedagogiky, který jim umožní další orientaci v dalších navazujících speciálněpedagogických disciplínách
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
|
Doporučená literatura
|
-
HÁJKOVÁ, V. & STRNADOVÁ, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada.
-
HANÁKOVÁ, A. a kol. (2012). 1000 pojmů ze speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jeřábková, K. a kol. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.. Olomouc.
-
Jeřábková, K. a kol. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jeřábková, K. a kol. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc.
-
Krejčířová, O. (2013). Speciálněpedagogická andragogika - teorie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
LANGER, J. a kol. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
LECHTA, V. (ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
-
MICHALÍK, J. a kol. (2012). Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého v.
-
Müller, O. (2013). Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
MÜLLER, O., VYMAZALOVÁ, E. & KREJČÍŘOVÁ, O. (2013). Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2006). Speciální pedagogika.. Olomouc: UP.
-
SLOWÍK, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
-
VALENTA, M. a kol. (2012). Školská integrace žáků se zdravotním postižením. Ústí nad Labem: EdA, o.s.
-
VALENTA, M. (ed.). (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompedium oboru. Praha: Portál.
|