Předmět: Základy speciální pedagogiky pro muzikoterapeuty 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Základy speciální pedagogiky pro muzikoterapeuty 1
Kód předmětu USS/KCZP1
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: - Pojetí oboru speciální pedagogika. - Základní historiografie speciální pedagogiky - vývoj oboru a osobnosti, které k němu přispěly. - Vývoj terminologie ve speciální pedagogice, aktuální terminologie užívaná v české republice a v zahraničí. - Proměna paradigmatu české speciální pedagogiky, soudobé trendy ve speciální pedagogice. - Vývoj postavení osob s postižením či znevýhodněním ve společnosti. - Socializace osob s postižením či znevýhodněním - psychologické a speciálně pedagogické hledisko - zásadní proměna pohledu na socializaci osob s postižením či znevýhodněním ze speciálně pedagogického úhlu pohledu. - Kvalita života osob s postižením či znevýhodněním.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem studijního předmětu základy speciální pedagogiky pro muzikoterapeuty I. je uvést studenty do problematiky oboru speciální pedagogika. V rámci tohoto předmětu budou studenti seznámeni se základními informacemi, které jim umožní orientaci v dalších navazujících speciálněpedagogických disciplínách. Tematické okruhy: - Pojetí oboru speciální pedagogika. - Základní historiografie speciální pedagogiky - vývoj oboru a osobnosti, které k němu přispěly. - Vývoj terminologie ve speciální pedagogice, aktuální terminologie užívaná v české republice a v zahraničí. - Proměna paradigmatu české speciální pedagogiky, soudobé trendy ve speciální pedagogice. - Vývoj postavení osob s postižením či znevýhodněním ve společnosti. - Socializace osob s postižením či znevýhodněním - psychologické a speciálně pedagogické hledisko - zásadní proměna pohledu na socializaci osob s postižením či znevýhodněním ze speciálně pedagogického úhlu pohledu. - Kvalita života osob s postižením či znevýhodněním. Literatura: HÁJKOVÁ, V. & STRNADOVÁ, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. HANÁKOVÁ, A. a kol. (2012). 1000 pojmů ze speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. KREJČÍŘOVÁ, O. (2013). Speciálněpedagogická andragogika ? teorie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. LANGER, J. a kol. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. LECHTA, V. (ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. MICHALÍK, J. a kol. (2012). Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. MÜLLER, O. (2014). Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. MÜLLER, O., VYMAZALOVÁ, E. & KREJČÍŘOVÁ, O. (2013). Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. SLOWÍK, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada. VALENTA, M. (ed.). (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompedium oboru. Praha: Portál. VALENTA, M. a kol. (2012). Školská integrace žáků se zdravotním postižením. Ústí nad Labem: EdA, o.s.
Po absolvování předmětu získají základní přehled o problematice speciální pedagogiky, který jim umožní další orientaci v dalších navazujících speciálněpedagogických disciplínách
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • HÁJKOVÁ, V. & STRNADOVÁ, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada.
  • HANÁKOVÁ, A. a kol. (2012). 1000 pojmů ze speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. a kol. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.. Olomouc.
  • Jeřábková, K. a kol. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. a kol. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc.
  • Krejčířová, O. (2013). Speciálněpedagogická andragogika - teorie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • LANGER, J. a kol. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • LECHTA, V. (ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
  • MICHALÍK, J. a kol. (2012). Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého v.
  • Müller, O. (2013). Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • MÜLLER, O., VYMAZALOVÁ, E. & KREJČÍŘOVÁ, O. (2013). Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2006). Speciální pedagogika.. Olomouc: UP.
  • SLOWÍK, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
  • VALENTA, M. a kol. (2012). Školská integrace žáků se zdravotním postižením. Ústí nad Labem: EdA, o.s.
  • VALENTA, M. (ed.). (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompedium oboru. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní