|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Kreativní muzikoterapie Nordoff-Robbins
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět obsahově navazuje na předmět s názvem Vývojová muzikoterapie 1. Rozšíří znalosti a dovednosti studentů o přístup Kreativní muzikoterapie Nordoff-Robbins, který patří mezi stěžšjní muzikoterapeutické přístupy u osob se speciálními vzdělávacími potřebami. Navíc vzhledem ke skutečnosti, že C. Robbins byl speciální pedagog, lze nalézt také významné publikace spojené s tímto přístupem, které jsou zaměřeny přímo do oblasti muzikoterapie a speciální pedagogiky. V rámci přednášek budou mít studenti možnost seznámit se s teoretickými východisky tohoto přístupu, s jeho základními terapeutickými technikami a se specifiky terapie vzhledem k různým skupinám klientů, terapeutickým cílů atd. Pozornost při cvičeních bude kromě praktické aplikace technik a postupů dle metodiky Kreativní muzikoterapie věnována spolupráci v terapeutickém týmu (terapeut a koterapeut), struktuře pro muzikoterapeutická setkání, improvizačním technikám, konceptu "hudebního dítěte" a jeho aktivaci v terapii, postupům pro rozvoj hudebních schopností terapeutů a technikám pro hudební participaci klientů.
Studenti se seznámí s teoretickými východisky Kreativní muzikoterapie Nordoff-Robbins, s jeho základními terapeutickými technikami a se specifiky terapie vzhledem k různým skupinám klientů
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test
Aktivní účast na výuce, podrobnosti budou předány přímo vyučujícím
|
|
Doporučená literatura
|
-
BELL, A. P., PERRY, R., PENG, M., & MILLER, A. J. (2014). The Music Therapy Communication and Social Interaction Scale (MTCSI): Developing a new Nordoff-Robbins scale and examining interrater reliability.. Music Therapy Perspectives, 32(1), 61?70.
-
GUERRERO, N., & TURRY, A. (2012). Nordoff-Robbins Music Therapy: An Expressive and Dynamic Approach for Young Children on the Autism Spectrum. In P. KERN & M. HUMPAL (Eds.), Early Childhood Music Therapy and Autism Spectrum Disorders: Developing Potential in Young Children and Their Families (s. 130?144).. London: Jessica Kingsley Publishers.
-
KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada.
-
NORDOFF, P., & ROBBINS, C. (2007). Creative Music Therapy: A Guide to Fostering Clinical Musicianship.. Gilsum, NH: Barcelona Publishers.
-
NORDOFF, P., & ROBBINS, C. (1971). Therapy in Music for Handicapped Children. London: Gollancz.
-
TURRY, A. (1998). ?Transference and countertransference in Nordoff-Robbins music therapy.? In K. BRUSCIA (Ed.), The Dynamics of Music Psychotherapy. Gilsum: Barcelona Publishers.
|