Předmět: Vývojová muzikoterapie 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Vývojová muzikoterapie 1
Kód předmětu USS/KCVM1
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- muzikoterapeutické přístupy související s vývojovými typy poruch - přístup Orffova muzikoterapie - intervence se zapojením rodinných příslušníků a práci s rodinou Literatura jinde neuvedená: ORFF, G. (1990). Schlüsselbegriffe der Orff-Musiktherapie. Weinheim: Psychologie-Verlags-Union Weinheim. PETERS, J., S. (2000). Music Therapy and Introduction. USA: Charles C Thomas Publisher. PLAHL, C. & KOCH-TEMMING, H. (2005). Musiktherapie mit Kindern. Grundlagen - Methoden - Praxisfelder. Verlag Hans Huber, Hogrefe AG, Bern. PLAHL, C. (2000). Entwicklung fördern durch Musik. Evaluation musiktherapeutischer Behandlung. Waxmann Verlag, Münster. VOIGT, M. (1998). Musiktherapie in der Behandlung von Entwicklungsstörungen - die Orff-Musiktherapie heute. Musiktherapeutische Umschau 19 (4), 289-296 VOIGT, M. (2001). Musiktherapie nach Gertrud Orff - eine entwicklungsorientierte Musiktherapie. In: HANS- HELMUT DECKER-VOIGT (Hrsg): Schulen der Musiktherapie. Ernst Reinhardt Verlag, München, Basel. VOIGT, M., GREIFENSTEIN, MAISCH (1996). Prinzipien der Orff-Musiktherapie in der Behandlung unruhiger Kinder. In: M. PASSOLT (Hrsg): Mototherapeutische Arbeit mit hyperaktiven Kindern. Ernst Reinhardt Verlag, München, Basel. WIGRAM, T. (2013). Improvisation: Methods and Techniques for Music Therapy Clinicians, Educators and Students. London: Jessica Kingsley Publishers.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět poskytne znalosti a praktickou zkušenost pro aplikaci muzikoterapie v oblasti speciální pedagogiky (u populace dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami). Vývojová muzikoterapie odkazuje dle klasifikace K. Bruscii na muzikoterapeutické přístupy související s vývojovými typy poruch, např. s mentálním postižením, poruchami autistického spektra, s dětskou mozkovou obrnou atd. V tomto předmětu bude představen přístup Orffova muzikoterapie, což je přístup vytvořený G. Orffovou v mnichovském sociálním centrum pro děti a dále rozvíjen řadou terapeutů organizovaných prostřednictvím německé Gesellschaft für Orff Muziktherapie (dr. M. Voigt je mnohaletou předsedkyní této společnosti a také blízkou spolupracovnicí G. Orffové). Studenti se seznámí se základy Orffovy muzikoterapie, které spočívají v hudebně-pedagogické koncepci Orffova Schulwerku, s využitím tohoto přístupu u osob se speciálními potřebami, a naučí se různé variace hudebních technik responzivní interakce a provokace nových vzorců chování s přihlédnutím ke specifikům jednotlivých diagnóz. Pozornost bude věnována také intervenci se zapojením rodinných příslušníků a práci s rodinou, která je podstatná např. v kontextu rané intervence.
Studenti se seznámí se základy Orffovy muzikoterapie, které spočívají v hudebně-pedagogické koncepci Orffova Schulwerku, s využitím tohoto přístupu u osob se speciálními potřebami, a naučí se různé variace hudebních technik responzivní interakce a provokace nových vzorců chování s přihlédnutím ke specifikům jednotlivých diagnóz.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test

Aktivní účast na výuce, další bude domluvveno přímo s vyučujícím
Doporučená literatura
  • ADAMEK, M. S., & DARROW, A. A. (2010). Music in Special Education.. Silver Spring: The American Music Therapy Association, Inc.
  • BEVANS, J. (1969). The exceptional child and Orff. Music Educators Journal, 55(7), 41-43.
  • BRIGGS, C. (1991). A model for understanding musical development. Music Therapy, 10(1), 1 -21.
  • BUNT, L. (2002). Music Therapy: An Art Beyond Words. New York: Routledge.
  • DARROW, A. (Ed.). (2011). Introduction to Approaches in Music Therapy.. Silver Spring: AMTA.
  • FREGO, D., et al. (2009). he Dalcroze Approach to Music Therapy. In A. Darrow, Introduction to Approaches in Music Therapy (s. 25-36).. American Music Therapy Association.
  • GESELLSCHAFT FÜR ORFF-MUSIKTHERAPIE E.V. (Hrsg.). (2003). Symposium Entwicklungsperspektiven, Musiktherapie in der Behandlung von Kindern und Jugendlichen mit Entwicklungsstörungen und Behinderungen. Books on Demand, Hamburg.
  • KANTOR, J. (2013). Muzikoterapie. In DOSEDLOVÁ, J. & KANTOR, J. Tanečně-pohybová terapie a muzikoterapie.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, s. 49-102.
  • ORFF, G. (1985). Die Orff-Musiktherapie. Fischer, Frankfurt/Main.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní