Předmět: Umělecké terapie

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Umělecké terapie
Kód předmětu USS/KCUMT
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Představení jednotlivých trendů v přístupech k uměleckým terapiím

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získat orientaci se začleněním muzikoterapie do uměleckých/expresivních terapií a porozumět interdisciplinárním vztahům s příbuznými profesemi zdravotnickými (lékařskými i nelékařskými), pedagogickými, psychologickými, sociálními, s psychoterapií atd. Východiskem bude koordinované pojetí rehabilitace a aplikace těchto konceptů pro oblast speciální pedagogiky, neurorehabilitace, psychosociální rehabilitace atd. Podkladem pro výuku bude teorie pro systematizaci přístupů uměleckých terapií vytvořená V. Karkou ve Velké Británii, podle které se dělí terapeutická východiska v uměleckých terapiích na trendy psychoanalytické/psychodynamické, humanistické, eklektické/integrativní, vývojové, umělecké/kreativní a aktivní/direktivní. Jednotlivé trendy budou představeny teoreticky i na praktických ukázkách z terapeutické praxe. Zohledněny budou také novější trendy v teoriích postmoderních, biomedicínských, sociálních a spirituálních. Zvláštní důraz bude věnován intermodálnímu pojetí, které využívá kombinace různých expresivních prostředků na bázi teorie intermodálního transferu P. Knilla a propojení hudebních, výtvarných, dramatických, tanečních a pohybových prostředků. Literatura: ADAMEK, M. S. & DARROW, A. A. (2010). Music in Special Education. Silver Spring: The American Music Therapy Association, Inc. BRUSCIA, K. E. (2014). Defining Music Therapy. Gilsum, NH: Barcelona Publishers. DARROW, A. (Ed.). (2008). Introduction to Approaches in Music Therapy. Silver Spring: American Music Therapy Association, Inc. EDWARDS, J. (2016). Conceptualizing Music Therapy. In J. EDWARDS, The Oxford Handbook of Music Therapy (s. 1?16). Croydon: Oxford University Press. ESTRELLA, K. (2007). Expressive Therapy: An Integrated Arts Approch. In C. A. MALCHIODI, Expressive Therapies (s. 183-210). New York: The Guilford Press. HALPRIN, D. (2004). The Expressive Body in Life, Art, and Therapy. London: Jessica Kingsley Publishers. HINZ, L. (2009). Expressive Therapies Continuum. New York: Taylor and Francis Group. HERNANDEZ-RUIZ, E. (2005). Postmodernism and Music Therapy. Voices: A World Forum for Music Therapy, 5(3). Dostupné z https://normt.uib.no/index.php/voices/article/view/230/174 KANTOR, J. (2016). Charakteristika uměleckých terapií, jejích směrů a východisek. In J. KANTOR a kol., Společné a rozdílné v uměleckých (kreativních) terapiích (s. 14-163). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. KARKOU, V. (2010). Arts Therapies in Schools: Research and Practice. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. KARKOU, V. & SANDERSON, P. (2006). Arts therapies: A research-based map of the field. Edinburgh: Elsevier. KRČEK, J. (2008). Musica humana. Hranice: Fabula. LEVINE, E. G., KNILL, P. J. & LEVINE, S. K. (2014). Principles and Practice of Expressive Arts Therapy. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. MALCHIODI, C. A. (2007a). Expressive Therapies: History, Theory and Practice. In C. A. Malchiodi, Expressive Therapies (s. 1?15). New York: The Guilford Press. MASTNAK, W. & KANTOR, J. (2014). Muzikoterapie. In O. MÜLLER, Terapie ve speciální pedagogice (s. 269?330). Praha: Grada. PETERS, J., S. (2000). Music Therapy and Introduction. USA: Charles C Thomas Publisher.
Student získá základní orientaci se začleněním muzikoterapie do uměleckých/expresivních terapií a porozumět interdisciplinárním vztahům s příbuznými profesemi zdravotnickými (lékařskými i nelékařskými), pedagogickými, psychologickými, sociálními, s psychoterapií atd
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test

Aktivní účast na výuce, přesné požadavky budou sděleny na začátku výuky
Doporučená literatura
  • ADAMEK, M. S. & DARROW, A. A. (2010). Music in Special Education. Silver Spring: The American Music Therapy Association, Inc.
  • BRUSCIA, K. E. (2014). Defining Music Therapy. Gilsum, NH: Barcelona Publishers.
  • DARROW, A. (Ed.). (2011). Introduction to Approaches in Music Therapy.. Silver Spring: AMTA.
  • EDWARDS, J. (2016). Conceptualizing Music Therapy. In J. EDWARDS, The Oxford Handbook of Music Therapy (s. 1?16).. Croydon: Oxford University Press.
  • ESTRELLA, K. (2007). Expressive Therapy: An Integrated Arts Approch. In C. A. MALCHIODI, Expressive Therapies (s. 183-210).. New York: The Guilford Press.
  • HALPRIN, D. (2004). The Expressive Body in Life, Art, and Therapy. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • HERNANDEZ-RUIZ, E. (2005). Postmodernism and Music Therapy Voices: A World Forum for Music Therapy, 5(3).
  • HINZ, L. (2009). Expressive Therapies Continuum. New York: Taylor and Francis Group.
  • KANTOR, J. (2016). Charakteristika uměleckých terapií, jejích směrů a východisek . In J. KANTOR a kol., Společné a rozdílné v uměleckých (kreativních) terapiích (s. 14-163).. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • KARKOU, V. & SANDERSON, P. (2006). Arts therapies: A research-based map of the field. Edinburgh: Elsevier.
  • KARKOU, V. (2010). Arts Therapies in Schools: Research and Practice. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
  • KRČEK, J. (2008). Musica humana. Fabula.
  • LEVINE, E. G., KNILL, P. J. & LEVINE, S. K. (2014). Principles and Practice of Expressive Arts Therapy.. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
  • MALCHIODI, C. A. (2007). Expressive Therapies: History, Theory and Practice. In C. A. Malchiodi,. New York: The Guilford Press.
  • MASTNAK, W. & KANTOR, J. (2014). Muzikoterapie. In O. MÜLLER, Terapie ve speciální pedagogice (s. 269?330).. Praha: Grada.
  • PETERS, J., S. (2000). Music Therapy and Introduction. USA: Charles C Thomas Publisher.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní