Předmět: Muzikoterapie u osob s tělesným, mentálním a vícečetným postižením

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Muzikoterapie u osob s tělesným, mentálním a vícečetným postižením
Kód předmětu USS/KCTMV
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Literatura jinde neuvedená: CHASE, K. M. (2004). Music therapy assessment for children with developmental disabilities: A survey study. Journal of Music Therapy, 41(1), 28-54. KANTOR, J. (2013). Muzikoterapie. In DOSEDLOVÁ, J. & KANTOR, J. Tanečně-pohybová terapie a muzikoterapie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, s. 49-102. KANTOR, J. a kol. (2014). Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením ? výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a v terapiích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. KANTOR, J. (2016). Motor development through functional music therapy in children with cerebral palsy. In: Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. Rezekne: Augstskola,

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Předmět představí problematiku mentálního postižení, tělesných a vícečetných postižení z hlediska etiologie, symptomatologie, možností klasifikace, diagnostiky a léčebné rehabilitace. Ve své praktické části se zaměří na výuku muzikoterapeutických intervencí u osob s těmito typy speciálních potřeb. Tato výuka zohlední specifika současné slovinské muzikoterapeutické školy a její zakladatelky Claudie Knoll. Zvláštní pozornost bude věnována muzikoterapeutické intervenci prostřednictvím skupinových aktivit, jejich struktuře a organizaci a výběru hudebního materiálu a hudebních nástrojů pro různé typy muzikoterapeutických aktivit a metod. Literatura: ADAMEK, M. S., & DARROW, A. A. (2010). Music in Special Education. Silver Spring: The American Music Therapy Association, Inc. BAXTER, H. T., BERGHOFER, J. A., MACEWAN, L., NELSON, J., PETERS, K., & ROBERTS, P. (2007). The Individualized Music Therapy Assessment Profile. London: Jessica Kingsley Publishers. DARROW, A. (Ed.). (2008). Introduction to Approaches in Music Therapy. Silver Spring: AMTA. DRLÍČKOVÁ, S., & KANTOR, J. (2015) Receptive music activities for students with multiple disabilities. INDTED 2015 Proceedings (s. 5375?5383). Barcelona: IATED Academy. GEIST, K., GEIST, E. A., & KUZNIK, K. (2012). The Patterns of Music: Young Children Learning Mathematics through Beat, Rhythm, and Melody. Young Children, 67(1), 74-79. GOLL, H. H. (1994). Special educational music therapy with persons who have severe/profound retardation. Frankfurt am Main: Peter Lang. GRANT, R. E. (1995). Music Therapy Assessment for Developmentally Disabled Clients. In T. WIGRAM, B. SAPERSTON & R. WEST (Eds.), The Art and Science of Music Therapy: A Handbook (s. 273?287). London: Routledge. HAMMEL, A. M., & HOURIGAN, R. M. (2011). Teaching Music to Students with Special Needs. New York: Oxford University Press. CHASE, K. M. (2004). Music therapy assessment for children with developmental disabilities: A survey study. Journal of Music Therapy, 41(1), 28-54. KANTOR, J. (2013). Muzikoterapie. In DOSEDLOVÁ, J. & KANTOR, J. Tanečně-pohybová terapie a muzikoterapie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, s. 49-102. KANTOR, J. a kol. (2014). Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením ? výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a v terapiích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. KANTOR, J. (2016). Motor development through functional music therapy in children with cerebral palsy. In: Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. Rezekne: Augstskola,
Základní vhled do problematiky mentálního postižení, tělesných a vícečetných postižení z hlediska etiologie, symptomatologie, možností klasifikace, diagnostiky a léčebné rehabilitace
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test

Aktivní účast na výuce, podrobnosti budou domluveny při zahájení výuky
Doporučená literatura
  • ADAMEK, M. S., & DARROW, A. A. (2010). Music in Special Education.. Silver Spring: The American Music Therapy Association, Inc.
  • BAXTER, H. T., BERGHOFER, J. A., MACEWAN, L., NELSON, J., PETERS, K., & ROBERTS, P. (2007). The Individualized Music Therapy Assessment Profile. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • DARROW, A. (Ed.). (2011). Introduction to Approaches in Music Therapy.. Silver Spring: AMTA.
  • DRLÍČKOVÁ, S., & KANTOR, J. (2015). Receptive music activities for students with multiple disabilities. INDTED 2015 Proceedings (s. 5375?5383).. Barcelona: IATED Academy.
  • GEIST, K., GEIST, E. A., & KUZNIK, K. (2012). The Patterns of Music: Young Children Learning Mathematics through Beat, Rhythm, and Melody. Young Children, 67(1), 74-79..
  • GOLL, H. H. (1994). Special educational music therapy with persons who have severe/profound retardation. Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • GRANT, R. E. (1995). Music Therapy Assessment for Developmentally Disabled Clients. In T. WIGRAM, B. SAPERSTON & R. WEST (Eds.), The Art and Science of Music Therapy: A Handbook (s. 273?287).. London: Routledge.
  • HAMMEL, A. M., & HOURIGAN, R. M. (2011). Teaching Music to Students with Special Needs.. New York: Oxford University Press.
  • CHASE, K. M. (2004). Music therapy assessment for children with developmental disabilities: A survey study.. Journal of Music Therapy, 41(1), 28-54.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní