Předmět: Muzikoterapie, senzomotorická integrace a komunikační schopnost

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Muzikoterapie, senzomotorická integrace a komunikační schopnost
Kód předmětu USS/KCSNZ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kučera Martin, Mgr. Bc.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- problematika narušené komunikační schopnosti - členění, možnosti diagnostiky a terapie. - nácvik strukturovaných a amualizovaných muzikoterapeutických aktivit dle modelu M. Kučery a K. Fritzlové - úvod do neurofyziologie pro porozumění konceptu senzomotoriky a sluchového vnímání

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Předmět představí problematiku narušené komunikační schopnosti, její členění, možnosti diagnostiky a terapie. Dále bude jeho obsahem nácvik strukturovaných a amualizovaných muzikoterapeutických aktivit dle modelu M. Kučery a K. Fritzlové, které jsou primárně určeny pro léčbu osob s narušenou komunikační schopností (zejména postižení funkce orofacio-faryngo-laryngeální oblasti, rehabilitace dýchání a hlasu, rehabilitace sluchového vnímání) a pro problémy se senzomotorickou integrací (např. u osob s poruchami autistického spektra). Součástí výuky bude také úvod do neurofyziologie pro porozumění konceptu senzomotoriky a sluchového vnímání a jeho uplatnění při hudebních aktivitách, foniatrie, akustiky a psychoakustiky. Šířeji budou intervenční techniky zaměřeny také na celý rodinný systém pacientů a jeho funkci. BAKER, F., & TAMPLIN, J. (2010). Music Therapy Methods in Neurorehabilitation. London: Jessica Kingsley Publishers. BEAN, J. (1986). Music Therapy Techniques with Cerebral Palsied Child for Developing Voluntary Motor Control. British Journal for Music Therapy, 1(1), 66-72. CAMERON, D., J. & GRAHN, J., A. (2014). Neuroscientific investigations of musical rhythm. Acoustics Australia, 42(2), 111-116. Dostupné z: https://www.acoustics.asn.au/journal/2014/Vol42No2_CAMERON.pdf COWEN, B. (2014). Neurologic Music Therapy Techniques: a systematic review of current research. Diplomová práce. State University of New York: Fredonia. Dostupné z: https://dspace.sunyconnect.suny.edu/bitstream/handle/1951/65137/Cowen%2c%20Brianna%20- %20thesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y GEIST, K. a kol. (2008). Integrating Music Therapy Services and Speech-Language Therapy Services for Children with Severe Communication Impairments: A Co-Treatment Model. Journal of Instructional Psychology, 35(4), 311-316. GERLICHOVÁ, M. (2014). Muzikoterapie v praxi. Praha: Grada. GRAHN, J. A. & BRETT, M. (2009). Impairment of beat-based rhythm discrimination in Parkinson?s disease. Cortex: A Journal devoted to the Study of the Nervous System and Behavior. 41(1),54-61. GRAHN, J. A. & ROWE, J., B. (2009). Feeling the beat: premotor and striatal interactions in musicians and nonmusicians during beat perception. JNeurosci: The Journal of Neuroscience , 29(23), 7540?7548. Dostupné z: http://www.jneurosci.org/content/29/23/7540 JEDLIČKA, I. & ŠKODOVÁ, E. (2003). Klinická logopedie. Praha: Portál. LARGE, E. W., J., HERRERA, M., J. & VELASCO. (2015). Neural Networks for Beat Perception in Musical Rhythm. Frontiers in systems neuroscience . 9(159), 1-14. Dostupné z: http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fnsys.2015.00159/full LIM, H. A. (2010). Effect of ?development speech and language training through music? on speech production in children with autism spectrum disorders. Journal of Music Therapy, 47, 2-26. KANTOR, J. (2013). Muzikoterapie. In: DOSEDLOVÁ, J. & KANTOR, J. Tanečně-pohybová terapie a muzikoterapie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. MLČÁKOVÁ, R. & VITÁSKOVÁ, K. (2016). Education of Children with Communication Difficulties ? Speech and Language Therapists? Research Findings within Inclusive Perspectives. In: HEDDERICH, I., ZAHND, R. (Hrsg.) Teilhabe und Vielfalt: Herausforderungen einerWeltgesellschaft, pp. 178-188. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. Dostupné na: http://www.klinkhardt.de/verlagsprogramm/2059.html
Po absolvování předmětu získají studenti vhled do problematiky narušené komunikační schopnosti, její členění, možnosti diagnostiky a terapie.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na výuce, podrobně bude domluveno při zahájení výuky
Doporučená literatura
  • BAKER, F., & TAMPLIN, J. (2010). Music Therapy Methods in Neurorehabilitation. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • BEAN, J. (1986). Music Therapy Techniques with Cerebral Palsied Child for Developing Voluntary Motor Control.. British Journal for Music Therapy, 1(1), 66-72.
  • CAMERON, D., J. & GRAHN, J., A. (2014). Neuroscientific investigations of musical rhythm. Acoustics Australia, 42(2), 111-116..
  • COWEN, B. (2014). Neurologic Music Therapy Techniques: a systematic review of current research. State University of New York: Fredonia.
  • GEIST, K. a kol. (2008). Integrating Music Therapy Services and Speech-Language Therapy Services for Children with Severe Communication Impairments: A Co-Treatment Model. Journal of Instructional Psychology, 35(4), 311-316.
  • Gerlichová, M. (2014). Muzikoterapie v praxi: příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada Publishing.
  • GRAHN, J. A. & BRETT, M. (2009). Impairment of beat-based rhythm discrimination in Parkinson?s disease. Cortex: A Journal devoted to the Study of the Nervous System and Behavior. 41(1),54-61..
  • GRAHN, J. A. & ROWE, J., B. (2009). Feeling the beat: premotor and striatal interactions in musicians and nonmusicians during beat perception.. JNeurosci: The Journal of Neuroscience , 29(23), 7540?7548.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní