|
Vyučující
|
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Gerlichová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Kružíková Lenka, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Etický kodex Evropské muzikoterapeutické asociace, viz http://www.emtc-eu.com/ethical-code/
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět Příprava a reflexe muzikoterapeutické praxe 1 předchází a následuje po předmětu Muzikoterapeutická praxe 1 a navazuje na předmět Skupinová supervize 1. Cílem předmětu je objasnit strukturu muzikoterapeutického procesu a jednotlivých procedurálních fází terapie (hodnocení, plánování terapie, implementace terapeutického plánu a evaluace terapeutického procesu). Předmět dále seznámí studenty se základními etickými požadavky pro výkon muzikoterapeutické profese, které vycházejí z etického kodexu Evropské muzikoterapeutické konfederace a Americké muzikoterapeutické asociace. Dále nastíní vztahy etiky v muzikoterapii s etikou ve zdravotnických, pedagogických a sociálních profesích. S ohledem na etické požadavky představí problematiku multikulturality, respektu k diversitě a požadavky na terapii u klientů s různým typem speciálních potřeb, národnosti, mateřského jazyka, náboženství, hodnotové orientace, pohlaví, věku a jiných typů jinakostí. Předmět také nabídne základní teoretické znalosti o klinické supervizi a její roli pro muzikoterapeutickou praxi. Studenti se naučí rozlišovat klinickou supervizi od jiných typů supervize a náhledové/konzultativní práce mimo klinickou oblast, např. supervize výzkumu, integrovaná supervize, mentoring, intervize atd. seznámí se s požadavky na výkon supervize a se specifiky muzikoterapeutické supervize. V rámci předmětu pomůže vyučující vybrat studentům vhodný typ zařízení pro praxi, seznámí je se specifiky dané instituce a objasní nároky, které budou na studenty v daném typu instituce kladeny. Po skončení praxe budou prostřednictvím reflexe praxí ve skupině sdíleny zkušenosti studentů.
Studenti se naučí rozlišovat klinickou supervizi od jiných typů supervize a náhledové/konzultativní práce mimo klinickou oblast, např. supervize výzkumu, integrovaná supervize, mentoring, intervize atd. seznámí se s požadavky na výkon supervize a se specifiky muzikoterapeutické supervize.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
V rámci předmětu pomůže vyučující vybrat studentům vhodný typ zařízení pro praxi, seznámí je se specifiky dané instituce a objasní nároky, které budou na studenty v daném typu instituce kladeny. Po skončení praxe budou prostřednictvím reflexe praxí ve skupině sdíleny zkušenosti studentů.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Aldridge, D., Wheeler, B. Music Therapy Supervision. Barcelona Publishers. 2025.
-
HAVRDOVÁ, Zuzana, HAJNÝ, Martin a kol. Praktická supervize. Praha: Galén. 2019.
-
Hawkins, B., Goldmann, P. (2004). Supervize v pomáhajících profesích.. Praha, Portál.
-
Cheek, J. R. a kol. (2003). Using Music Therapy Techniques To treat teacher burnout. Journal of Mental Health Counseling. 25(3), 204-217.
-
KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada.
-
Odell-Miller, H., & Richards, E. Supervision of Music Therapy: A theoretical and practical Handbook. Routledge. 2019.
-
ZELEIOVÁ, J. (2007). Muzikoterapie : východiska, koncepty, principy a praxe. Praha: Portál.
|