|
Vyučující
|
-
Drlíčková Svatava, Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Broulíková Veronika, PhDr.
|
|
Obsah předmětu
|
- teorie v pedagogické a vývojové psychologii J. Piageta, L. Vygotského, S. Greeenspana, v teorii mnohočetné inteligence H. Gardnera, v neuropsychologických teoriích - interdisciplinární vztahy s příbuznými pedagogickými a uměleckými disciplínami - praktické projekty a příklady integrace umění do vzdělávání.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznámí studenty s integrací umění do vzdělávání, která je obsahem pedagogiky založené na umění. V úvodu se výuka změří na význam a současné postavení pedagogiky založené na umění v současném vzdělávacím systému. Mezi teoretickými základy pedagogiky založené na umění budou představeny výchozí teorie v pedagogické a vývojové psychologii J. Piageta, L. Vygotského, S. Greeenspana, v teorii mnohočetné inteligence H. Gardnera, v neuropsychologických teoriích atd. Budou vysvětleny úzké interdisciplinární vztahy s příbuznými pedagogickými a uměleckými disciplínami a dále s kreativním dramatem (s výchovnou dramatikou), s filetickými přístupy (artefiletika), s terapeutickým uměním atd. Dále budou prezentovány praktické projekty a příklady integrace umění do vzdělávání. Ve cvičeních si budou moci studenti vyzkoušet vytvoření návrhu vyučovacích hodin či projektů s integrací umění.
Studenti se seznámí s integrací umění do vzdělávání, která je obsahem pedagogiky založené na umění.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test
Aktivní účast na výuce, další požadavky budou domluveny přímo s vyučujícím
|
|
Doporučená literatura
|
-
BROULÍKOVÁ, V. (2008). Výchovná dramatika pro Neslyšící. Pro plný život 2008.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
KANTOR, J. & ŠTEFFKOVÁ, K. (2016). Analýza specifik výuky hry na hudební nástroj u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.. Umění, kultura a výchova, 2016, 4(2), nečíslováno.
-
KANTOR, J. (2016). Creative Approaches in Education of Students with Severe Multiple Disability.. Review of Artistic Education, 2016(11-12), 240-252.
-
KASÍKOVÁ, H. (2012). Stávat se učitelem. Jak může edukační drama napomoci?. Tvořivá dramatika, 23(2), 18.
-
LAYNE, S. (2017). Acting Right: Building a Collaborative, Cooperative, Creative Classroom Community through Drama.. Foresight Publishing Group.
-
MARDIROSIAN, G., H. (2016). Arts integratin in education. Chicago: The University of Chicago Press.
-
MIKOTOVÁ, Z., BROULÍKOVÁ, V. (2006). K teatroterapii sluchově postižených. In VALENTA, M. a kol. Rukověť dramaterapie a teatroterapie, s. 90-98.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
MIKOTOVÁ, Z. (2006). Z očí do očí anebo Nebojte se ticha. In Dítě mezi výchovou a uměním. Dramatická výchova na přelomu tisíciletí, s. 51-53.. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU.
-
VALENTA, J. (2008). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, Pedagogika.
|