Předmět: Pedagogika založená na umění

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Pedagogika založená na umění
Kód předmětu USS/KCPUM
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Drlíčková Svatava, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Broulíková Veronika, PhDr.
Obsah předmětu
- teorie v pedagogické a vývojové psychologii J. Piageta, L. Vygotského, S. Greeenspana, v teorii mnohočetné inteligence H. Gardnera, v neuropsychologických teoriích - interdisciplinární vztahy s příbuznými pedagogickými a uměleckými disciplínami - praktické projekty a příklady integrace umění do vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Předmět seznámí studenty s integrací umění do vzdělávání, která je obsahem pedagogiky založené na umění. V úvodu se výuka změří na význam a současné postavení pedagogiky založené na umění v současném vzdělávacím systému. Mezi teoretickými základy pedagogiky založené na umění budou představeny výchozí teorie v pedagogické a vývojové psychologii J. Piageta, L. Vygotského, S. Greeenspana, v teorii mnohočetné inteligence H. Gardnera, v neuropsychologických teoriích atd. Budou vysvětleny úzké interdisciplinární vztahy s příbuznými pedagogickými a uměleckými disciplínami a dále s kreativním dramatem (s výchovnou dramatikou), s filetickými přístupy (artefiletika), s terapeutickým uměním atd. Dále budou prezentovány praktické projekty a příklady integrace umění do vzdělávání. Ve cvičeních si budou moci studenti vyzkoušet vytvoření návrhu vyučovacích hodin či projektů s integrací umění.
Studenti se seznámí s integrací umění do vzdělávání, která je obsahem pedagogiky založené na umění.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test

Aktivní účast na výuce, další požadavky budou domluveny přímo s vyučujícím
Doporučená literatura
  • BROULÍKOVÁ, V. (2008). Výchovná dramatika pro Neslyšící. Pro plný život 2008.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • KANTOR, J. & ŠTEFFKOVÁ, K. (2016). Analýza specifik výuky hry na hudební nástroj u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.. Umění, kultura a výchova, 2016, 4(2), nečíslováno.
  • KANTOR, J. (2016). Creative Approaches in Education of Students with Severe Multiple Disability.. Review of Artistic Education, 2016(11-12), 240-252.
  • KASÍKOVÁ, H. (2012). Stávat se učitelem. Jak může edukační drama napomoci?. Tvořivá dramatika, 23(2), 18.
  • LAYNE, S. (2017). Acting Right: Building a Collaborative, Cooperative, Creative Classroom Community through Drama.. Foresight Publishing Group.
  • MARDIROSIAN, G., H. (2016). Arts integratin in education. Chicago: The University of Chicago Press.
  • MIKOTOVÁ, Z., BROULÍKOVÁ, V. (2006). K teatroterapii sluchově postižených. In VALENTA, M. a kol. Rukověť dramaterapie a teatroterapie, s. 90-98.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • MIKOTOVÁ, Z. (2006). Z očí do očí anebo Nebojte se ticha. In Dítě mezi výchovou a uměním. Dramatická výchova na přelomu tisíciletí, s. 51-53.. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU.
  • VALENTA, J. (2008). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, Pedagogika.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní