Předmět: Muzikoterapie v psychiatrii

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Muzikoterapie v psychiatrii
Kód předmětu USS/KCPSY
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Weber Jana, PhDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Literatura jinde neuvedená: LOEWY, J. (2000). Music Psychotherapy Assessment. Music Therapy Perspectives, 18(1), 47?58. MOŽNÝ, P., PRAŠKO, J., & ŠLEPECKÝ, M. (2007). Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. Praha: Triton. NIZAMIE, S. H., & TIKKA, S. K. (2014). Psychiatry and music. Indian Journal of Psychiatry, 56(2), 128?140. OLDFIELD, A. (2006). Interactive Music Therapy in Child and Family Psychiatry: Clinical Practice, Research, and Teaching. London: Jessica Kingsley Publishers. OTERA, M., HORIKE, H., & SAITO, T. (2013). Musical life review for the elderly with dementia as spiritual care. The Arts in Psychotherapy, 40(3), 285?290. RICKSON, D. J. (2006). Instructional and Improvisational Models of Music Therapy with Adolescents Who Have Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): A Comparison of the Effects on Motor Impulsivity. Journal of Music Therapy, 43, 39-62. YORK, E. (1994). The development of a quantitative music skills test for patients with Alzheimer's Disease. Journal of Music Therapy, 31(4), 280-296. WOSCH, T. (2007). Microanalysis of Processes of Interactions in Clinical Improvisation with IAP-Autonomy. In T. WOSCH & T. WIGRAM (Eds.), Microanalysis in Music Therapy: Methods, Techniques and Applications for Clinicians, Researchers, Educators and Students (s. 241?254). London: Jessica Kingsley Publishers.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Tento předmět přinese studentům porozumění psychiatrickým diagnózám, jejich etiologii, symptomatologii a možnosti terapie v rámci interdisciplinární léčby. Představeny budou základní okruhy psychiatrických diagnóz týkající se deprese a bipolární afektivní poruchy, schizofrenie, diagnóz v souvislosti se závislostním chováním a psychické poruchy (poruchy příjmu potravy, specifické poruchy osobnosti, fobie a úzkostné poruchy atd.). Studenti se dále seznámí s možnostmi muzikoterapeutické intervence u těchto diagnóz a práce s těmito osobami v rámci psychiatrické léčby, ale také v kontextu institucí sociálních služeb, neziskových organizací či soukromé praxe. V rámci cvičení proběhne nácvik muzikoterapeutických intervenčních technik a postupů, které vychází z psychodynamicky a integrativně orientované muzikoterapie současné finské školy. Budou také prezentovány možnosti a limity manualizované léčby. Základem výuky bude práce s případovými studiemi, jejich teoretická interpretace i možnosti praktického využití v budoucí praxi studentů. Analýzy jednotlivých případů budou vycházet ze studia anamnézy a terapeutického plánu pro jednotlivé klienty (i v kontextu interdisciplinárně orientovaných intervencí). Studenti budou navrhovat a diskutovat konkrétní muzikoterapeutické intervence. Prostor bude věnován také problematice muzikoterapie u klientů z multilingválního a multikulturního prostředí, významu hudebních zdrojů závislých na hudební kultuře daného klienta a práci s písněmi v různých jazycích.
základní znalosti psychiatrických diagnóz týkající se deprese a bipolární afektivní poruchy, schizofrenie, diagnóz v souvislosti se závislostním chováním a psychické poruchy (poruchy příjmu potravy, specifické poruchy osobnosti, fobie a úzkostné poruchy atd.). Studenti se dále seznámí s možnostmi muzikoterapeutické intervence u těchto diagnóz a práce s těmito osobami v rámci psychiatrické léčby, ale také v kontextu institucí sociálních služeb, neziskových organizací či soukromé praxe.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test

Aktivní účast na výuce, další požadavky budou domluveny při zahájení výuky
Doporučená literatura
  • BRACKLEY, J. (2012). Music Therapy and Expression of anger and Aggression: Working with Aggressive Behaviour in Children Aged Five to Nine Who Risk Mainstream School Exclusion. In J. TOMLINSON, P. DERRINGTON, & A. OLDFIELD, Music Therapy in Schools (s. 89-102).. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • CASSITY, M. D., & CASSITY, J. E. (2006). Multimodal Psychiatric Music Therapy for Adults, Adolescents, and Children.. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • GARDSTROM, S. C. (2004). An Investigation of Meaning in Clinical Music Improvisation with Troubled Adolescents. In I. ABRAMS (Ed.), Qualitative Inquiries in Music Therapy. Gilsum, NH: Barcelona Publishers.
  • HAKVOORT, L., & BOGAERTS, S. (2013). Theoretical foundations and workable assumptions for cognitive behavioral music therapy in forensic psychiatry. The Arts in Psychotherapy, 40, 192?200..
  • CHWALEK, C. M., & MCKINNEY, C. H. (2015). The Use of Dialectical Behavior Therapy (DBT) in Music Therapy: A Sequential Explanatory Study. Journal Music Therapy, 52(2), 282?318..
  • KUPSKI, G. (2007). Borderline disorder and music therapy in the context of dialectical-behavioral treatment (DBT). Musiktherapeutische Umschau, 28, 17?27..
  • LAYMAN, D. L., HUSSEY, D. L., & LAING, S. J. (2002). Music therapy assessment for severely emotionally disturbed children: A pilot study. Journal of Music Therapy, 39(3), 164?187..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní