Předmět: Psychodynamická muzikoterapie 2

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Psychodynamická muzikoterapie 2
Kód předmětu USS/KCPM2
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prohloubení a doplnění znalostí o psychodynamických konceptech psychoanalytické a psychodynamické muzikoterapii. Význam psychodynamických terapií pro psychoterapii a umělecké terapie obecně, možnosti a současnéý stav výzkumu v oblasti psychodynamické muzikoterapie.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět obsahově navazuje na předmět s názvem Psychodynamická muzikoterapie 1. Představí podrobněji psychodynamické koncepty psychoanalytické a psychodynamické muzikoterapie a doplní je o některé další teorie a praktické muzikoterapeutické postupy, zejména o metody Analytické muzikoterapie M. Priestley (příklady těchto metod představuje psychodynamický pohyb nebo analýza polostrukturovaných hudebních duetů. V tomto předmětu budou prohloubeny teoretická východiska psychodynamicky orientované muzikoterapie v teoriích C. G. Junga, D: Winnicotta, M. Kleinové, J. Bowlbyho, A. Freudové, S. Sullivana a dalších osobností. Tyto teorie budou studovány v kontextu současných trendů, které výrazně ovlivnily psychodynamické myšlení, např. teorie intersubjektivity nebo neuroplasticity. Pozornost bude věnována také významu psychodynamických pro psychoterapii a umělecké terapie obecně, možnostem a současnému stavu výzkumu v oblasti psychodynamické muzikoterapie.
U studentů budou prohloubeny teoretická východiska psychodynamicky orientované muzikoterapie v teoriích C. G. Junga, D: Winnicotta, M. Kleinové, J. Bowlbyho, A. Freudové, S. Sullivana a dalších osobností.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast a výuce. Podrobnosti budou předány při zaháení výuky.
Doporučená literatura
  • BUNT, L. (2002). Music Therapy: An Art Beyond Words. New York: Routledge.
  • DARROW A. (Ed.). (2008). Introduction to Approaches in Music Therapy. Silver Spring: American Music Therapy Association, Inc.
  • DE BACKER, J. & COOMANS, A. (2006). Music Therapy in Belgium. Voices Resources.
  • DE BACKER, J. & SUTTON, J. (2015). The music in music therapy: psychodynamic music therapy in Europe: clinical, theoretical and research approaches.. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • DE BACKER, J. (2009). Regression in music therapy with psychotic patients. Nordic Journal of Music Therapy. 5:1,24 30..
  • HEAL, M. & WIGRAM, T. (2003). Music Therapy in Health and Education. London: Jessica Kingsley Publisher.
  • KANTOR, J. (2013). Muzikoterapie. In DOSEDLOVÁ, J. A KANTOR, J. Tanečně-pohybová terapie a muzikoterapie.. Vydavatelství Univerzity Palackého, s. 49-102.
  • MASTNAK, W., & KANTOR, J. (2014). Muzikoterapie. In O. MÜLLER, Terapie ve speciální pedagogice (s. 269?330).. Praha: Grada.
  • PETERS, J., S. (2000). Music Therapy and Introduction. USA: Charles C Thomas Publisher.
  • PRIESTLEY, M. (1994). Essays on analytical music therapy. Phoenixville, PA: Barcelona.
  • PRIESTLEY, M. (1975). Music therapy in action. Constable: London.
  • SUTTON, J. & DE BACKER, J. (2009). Music, trauma and silence: The state of the art. The Arts in Psychotherapy. 36(2),75-83.
  • WHEELER, B. (1983). A Psychotherapeutic Classification of Music Therapy Practices: A Continuum of Procedures. Music Therapy Perspectives, 1(2), 8?12.
  • WIGRAM, T. & DE BACKER, J. (1999). Clinical applications of music therapy in developmental disability, paediatrics and neurology.
  • ZELEIOVÁ, J. G. (2012). Psychodynamické aspekty muzikoterapie.. Trnava: Trnavská univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní