Předmět: Psychodynamická muzikoterapie 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Psychodynamická muzikoterapie 1
Kód předmětu USS/KCPM1
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klímová Barbora, doc. MgA. ArtD.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Psychoanalyticky a psychodynamicky orientovaná muzikoterapie - stěžejní představitelé psychodynamicky orientované muzikoterapie - praktické aplikace při sebezkušenostně orientované práci v menších skupinách - základní principy a teoretická východiska psychoanalytické a psychodynamické terapie a s její výchozí školy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Metody práce se zvukem
Výstupy z učení
Psychoanalyticky a psychodynamicky orientovaná muzikoterapie má v evropském kontextu tradičně významné postavení, neboť zde navazuje na počátky vývoje psychoterapie a prestižní postavení hlubinných směrů v této oblasti. Mezi stěžejní představitele psychodynamicky orientované muzikoterapie patří v Evropě belgická škola a jejíž zakladatel prof. Jos. De Backer, který se svou současnou kolegyní na lovaňském Lemmens Institutu dr. Katrien Foubert představí základní východiska psychodynamické muzikoterapie, ale především ukáže její praktické aplikace při sebezkušenostně orientované práci v menších skupinách. Z teoretického hlediska se studenti seznámí se základními principy a teoretickými východisky psychoanalytické a psychodynamické terapie a s jejími výchozími školami (Freud, Jung, Adler, Winnicott, Kleinová, Sullivan, Bolwby atd.). Důraz bude kladen na ty teorie psychodnymiacké terpaie, které mají významný přesah také do ostatních psychoterapeutických přístupů, např. teorie přenosu a protipřenosu, teorie nevědomí a vzniku psychických traumat nebo role umění a symbolizace pro externalizaci psychických obsahů. Prakticky si studenti osvojí některé postupy a koncepty typické pro náhledovou muzikoterapii a porozumí kontextu jejich aplikace na případových studiích. Dále se seznámí se současnými trendy vývoje psychoanalytické muzikoterapie v zahraničí, její roli pro oblast psychiatrie a psychoterapie a se stavem výzkumu v této oblasti.
Studenti se seznámí se základními principy a teoretickými východisky psychoanalytické a psychodynamické terapie a s jejími výchozími školami
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast ve výuce, podrobné požadavky budou upřesněny při zahájení výuky
Doporučená literatura
  • BUNT, L. (2002). Music Therapy: An Art Beyond Words. New York: Routledge.
  • DARROW A. (Ed.). (2008). Introduction to Approaches in Music Therapy. Silver Spring: American Music Therapy Association, Inc.
  • DE BACKER, J. & COOMANS, A. (2006). Music Therapy in Belgium. Voices Resources.
  • DE BACKER, J. & SUTTON, J. (2015). The music in music therapy: psychodynamic music therapy in Europe: clinical, theoretical and research approaches.. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • DE BACKER, J. (2009). Regression in music therapy with psychotic patients. Nordic Journal of Music Therapy. 5:1,24 30..
  • HEAL, M. & WIGRAM, T. (2003). Music Therapy in Health and Education. London: Jessica Kingsley Publisher.
  • KANTOR, J. (2013). Muzikoterapie. In DOSEDLOVÁ, J. A KANTOR, J. Tanečně-pohybová terapie a muzikoterapie.. Vydavatelství Univerzity Palackého, s. 49-102.
  • MASTNAK, W., & KANTOR, J. (2014). Muzikoterapie. In O. MÜLLER, Terapie ve speciální pedagogice (s. 269?330).. Praha: Grada.
  • PETERS, J., S. (2000). Music Therapy and Introduction. USA: Charles C Thomas Publisher.
  • PRIESTLEY, M. (1994). Essays on analytical music therapy. Phoenixville, PA: Barcelona.
  • PRIESTLEY, M. (1975). Music therapy in action. Constable: London.
  • SUTTON, J. & DE BACKER, J. (2009). Music, trauma and silence: The state of the art. The Arts in Psychotherapy. 36(2),75-83.
  • WHEELER, B. (1983). A Psychotherapeutic Classification of Music Therapy Practices: A Continuum of Procedures. Music Therapy Perspectives, 1(2), 8?12.
  • WIGRAM, T. & DE BACKER, J. (1999). Clinical applications of music therapy in developmental disability, paediatrics and neurology.
  • ZELEIOVÁ, J. G. (2012). Psychodynamické aspekty muzikoterapie.. Trnava: Trnavská univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní