|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Literature jinde neuvedená: MASTNAK, W. (2015). Functional, somatic and psychological music therapy: mechanisms and applications. In KRAJČÍ, P. & PRIESTEROVÁ, K. (Eds.). Dimenzia muzikoterapie v praxi, výskume a edukácii (1st ed.). Bratislava: Univerzita Komenského. MCFERRAN, K. S. & RICKSON, D. (2014). Community music therapy in schools: Realigning with the needs of contemporary students, staff and systems. International Journal of Community Music. 7(1), 75?92 MCFERRAN, K. S. & TEGGELOVE, K. (2011). Music therapy with young people in schools: After the Black Saturday fires. Voices: A World Forum For Music Therapy. 11(1). Retrieved from: https://normt.uib.no/index.php/voices/article/view/285/442. O´GRADY, L. & MCFERRAN, K. (2007). Community Music Therapy and Its Relationship to Community Music: Where Does It End? Nordic Journal of Music Therapy. 16(1), 14-26. OOSTHUIZEN, H. (2012). Health, masks and music: Narratives of empowerment in a South African community music therapy project based in a tuberculosis hospital. International Journal of Community Music. 5(2), 175?188. PAVLICEVIC, M. & ANSDELL, G. (2004). Community Music Therapy (1st ed.). London: Jessica Kingsley Publishers. SHILOH, C. J. & LAGASSE A. B. (2014). Sensory Friendly Concerts: A community music therapy initiative to promote Neurodiversity. International Journal of Community Music. 7(1), 113?128. SMALL, C. (1998). Musicking: The Meanings of Performing and Listening. Hanover, NH: Wesleyan University Press. STIGE, B. & AAR?, L. (2012), Invitation to Community Music Therap. New York: Routledge. STIGE, B., ANSDELL, G., ELEFANT, C. & PAVLICEVIC, M. (2010). Where Music Helps:Community Music Therapy in Action and Reflection (1st ed.). Farnham: Ashgate. TSIRIS, G. (2014). Community music therapy: Controversies, synergies and ways forward. International Journal of Community Music. 7(1), 3?9. WEBER, J. (2015). Terapeutický sbor z pohledu rehabilitační, humanisticky orientované muzikoterapie. Arteterapie. 37(2015).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Muzikoterapie má značné využití při práci komunitního charakteru a dlouhou historii v návaznosti na sociální rehabilitaci. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou komunitního muzikoterapie a ukázat praktické příklady toho, jak projekty zaměřené na přirozeně existující společenství (např. v institucionální péči o osoby s mentálním postižením), mohou mít konkrétní a cílené terapeutické dopady na jednotlivé osoby i na sociální systém jako celek. Studenti se seznámí s teoretickými východisky komunitní muzikoterapie, s kritikou tzv. konsensus modelu typického pro tradiční poskytování muzikjoterapeutických služeb, s rozdílem mezi komunitní muzikoterapií a komunitní hudbou a s aplikací na komunitu orientované terapie v širším kontextu uměleckých terapií. Z praktického hlediska se studenti na případových studiích i na řadě dokumentů audiovizuálního charakteru seznámí s realizací komunitní muzikoterapie v Centru sociálních služeb Tloskov, s projektem rádia osob s mentálním postižením, s uměleckými projekty osob se zdravotním postižením, které měly cílený terapeutický přesah atd. Důraz bude kladen na performativní aktivity, na možnosti spolupráce terapeutů a umělců, na estetický charakter hudební produkce a širší rámec inkluze osob se speciálními potřebami.
Studenti se na případových studiích i na řadě dokumentů audiovizuálního charakteru seznámí s realizací komunitní muzikoterapie v Centru sociálních služeb Tloskov, s projektem rádia osob s mentálním postižením, s uměleckými projekty osob se zdravotním postižením, které měly cílený terapeutický přesah atd.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test
Aktivní účast na výuce, podrobnosti budou domluveny s vyučujícím při zahájení výuky
|
|
Doporučená literatura
|
-
ANSDELL, G. (2002). Community Music Therapy and The Winds of Change. Voices: A World Forum for Music Therapy. 2(2), unpaged..
-
ANSDELL, G. (2014). Revisiting ?Community music therapy and the winds of change (2002): An original article and a retrospective evaluation.. International Journal of Community Music. 7(1), 11?45.
-
BAKER, F. A. (2013). Front and center stage: Participants performing songs created during music therapy.. The Arts in Psychotherapy. 40(1), 20?8.
-
BRUSCIA, K. E. (2012). Defining music therapy. 3.vyd.. Gilsum, NH: Barcelona Publishers.
-
CLEMENTS-CORTES, A. & PEARSON, S. (2014). Discovering community music therapy in practice: Case reports from two Ontario hospitals.. International Journal of Community Music. 7(1), 93?111.
-
EVERITT, A. (1997). Joining in: An investigation into participatory music (1st ed.).. London: Calouste Gulbenkian Foundation.
-
JAMPEL, P. (2006). Performance in music therapy with mentally ill adults. Doctoral dissertation.. New York: New York University.
-
JONES, J. A. (2014). Health musicking in Skiffle Steel Orchestra: Thoughts on collaboration between community music therapy and medical ethnomusicology.. International Journal of Community Music. 7(1), 129?144.
-
KILDEA, C. (2007). In your own time: A collaboration between music therapy in a large paediatric hospital and a metropolitan symphony orchestra.. Voices: A World Forum for Music Therapy 7(2).
|