|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Gerlichová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Představení možností a metod muzikoterapie v neurologické rehabilitaci u osob s diagnózami cévní mozková příhoda, s traumatickými úrazy mozku, Parkinsonovou chorobou a roztroušenou sklerózou mozkomíšní.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět představí specifika muzikoterapie v neurologické rehabilitaci u osob s diagnózami cévní mozková příhoda, s traumatickými úrazy mozku, Parkinsonovou chorobou a roztroušenou sklerózou mozkomíšní. Studenti se seznámí s celkovou koncepcí koordinované rehabilitace a s některými mezinárodními trendy, např. s rehabilitací zaměřenou na komunitu (Community-based rehabilitation), s aplikačí konceptu funkční schopnosti do diagnostiky a hodnocení závažnosti narušení zdravotní kondice, s významem moderních technologií pro rehabilitaci (např. rehabilitaci kognitivních funkcí) atd. Představení významu muzikoterapie v neuro-rehabilitaci bude doplněna o praktické zkušenosti z Kliniky rehabilitačního lékařství v Praze-Albertově, včetně návaznosti muzikoterapie na léčebnou, sociální a pracovní rehabilitaci, na interdisciplinární začlenění muzikoterapie do práce rehabilitačního týmu a charakteristik muzikoterapie v různých etapách rehabilitačního procesu. Studenti budou seznámeni se základy muzikoterapeutické metodiky ICAPUS a její aplikací u výše zmíněných skupin osob. Naučí se provádět některé metodické postupy využitelné u osob s neurologickými diagnózami, např. muzikoterapeutické strategie pro rozvoj pohyblivosti, řeči, komunikace a percepčně-kognitivních funkcí. Literatura: ALTENMÜLLER, E.& SCHLAUG, G. (2013). Neurologic music therapy: the beneficial effects of music making on neurorehabilitation. Acoustical Science and Technology: the Acoustical Society of Japan, 34(1),5-12. Dostupné z: https://www.jstage.jst.go.jp/article/ast/34/1/34_E131002/_pdf BAKER, F., & TAMPLIN, J. (2010). Music Therapy Methods in Neurorehabilitation. London: Jessica Kingsley Publishers. BEAN, J. (1986). Music Therapy Techniques with Cerebral Palsied Child for Developing Voluntary Motor Control. British Journal for Music Therapy, 1(1), 66-72. CAMERON, D., J. & GRAHN, J., A. (2014). Neuroscientific investigations of musical rhythm. Acoustics Australia, 42(2), 111-116. Dostupné z: https://www.acoustics.asn.au/journal/2014/Vol42No2_CAMERON.pdf COWEN, B. (2014). Neurologic Music Therapy Techniques: a systematic review of current researc. Diplomová práce. State University of New York: Fredonia. Dostupné z: https://dspace.sunyconnect.suny.edu/bitstream/handle/1951/65137/Cowen%2c%20Brianna%20- %20thesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y GEIST, K. a kol. (2008). Integrating Music Therapy Services and Speech-Language Therapy Services for Children with Severe Communication Impairments: A Co-Treatment Model. Journal of Instructional Psychology, 35(4), 311-316. GERLICHOVÁ, M. (2014). Význam muzikoterapie pro neurorehabilitaci a pedagogickou rehabilitaci osob po fakulta, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/100121/. GERLICHOVÁ, M. (2014). Muzikoterapie v prax. Praha: Grada. GRAHN, J. A. & BRETT, M. (2009). Impairment of beat-based rhythm discrimination in Parkinson?s disease. Cortex: A Journal devoted to the Study of the Nervous System and Behavior. 41(1),54-61. Dostupné z: http://www.jessicagrahn.com/uploads/6/0/8/5/6085172/grahn_brett_impairment-beatbased-rhythm discriminationpd_2008.pdf GRAHN, J. A. & ROWE, J., B. (2009). Feeling the beat: premotor and striatal interactions in musicians and nonmusicians during beat perception. JNeurosci: The Journal of Neuroscience , 29(23), 7540?7548. Dostupné z: http://www.jneurosci.org/content/29/23/7540 LARGE, E. W., J., HERRERA, M., J. & VELASCO. (2015). Neural Networks for Beat Perception in Musical Rhythm. Frontiers in systems neuroscience . 9(159), 1-14. Dostupné z: http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fnsys.2015.00159/full LIM, H. A. (2010). Effect of ?development speech and language training through music? on speech production in children with autism spectrum disorders. Journal of Music Therapy, 47, 2-26. KANTOR, J. (2013). Muzikoterapie. In: DOSEDLOVÁ, J. & KANTOR, J. Tanečně-pohybová terapie a muzikoterapie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test
Studium literatury, aktivní účast na cvičeních, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího (analýza muzikoterapeutického setkání s využitím standardizovaných metodik pro hodnocení a evaluaci)
|
|
Doporučená literatura
|
-
SÄRKÄMNÖ, T. a kol. (2016). Music, Brain, and Rehabilitation: Emerging Therapeutic Therapeutic Applications and Potential Neural Mechanisms. Frontiers in Human Neuroscience , 10(103), 1-5..
-
SCHAFFER, R. S. (2014). Auditory rhythmic cueing in movement rehabilitation: findings and possible mechanisms. Philosophical Transactions of the Royal Society B, 369(1658), 1-9..
-
SCHLAUG, G. (2015). Musicians and music making as a model for the study of brain plasticity. Music, Neurology, and Neuroscience: Evolution, the Musical Brain, Medical Conditions, and Therapies, 11 (1), 37-55 Progress in Brain Research.
-
THAUT, M. & HÖMBERG, V. (2016). Handbook of neurologic music therapy. Oxford: Oxford University Press.
-
THAUT, M., H. & McINTOSH, G., C. (2014). Neurologic Music Therapy in Stroke Rehabilitation. Current Physical Medicine and Rehabilitation Reports, 2(2),106-113..
-
THAUT, M. H. a kol. (2014). Human Brain Basis of Musical Rhythm Perception: Common and Distinct Neural Substrates for Meter, Tempo, and Pattern. Brain Sciences, 4(2), 428-452..
|