BAKER, F., & TAMPLIN, J. (2010). Music Therapy Methods in Neurorehabilitation. London: Jessica Kingsley Publishers. BAKER, F. & WIGRAM, T. (2012). Songwriting: Methods, Techniques and Clinical Applications for Music Therapy Clinicians, Educators and Students. Jessica Kingsley Publishers, London. BRUNK, B. K., & COLEMAN, K. A. (1996). A Special Education Music Therapy Assessment Process. In B. L. WILSON, Models of Music Therapy Interventions in School Settings (s. 69-82). Silver Spring: AMTA, Inc. BRUSCIA, K. (1987). Improvisational Models of Music Therapy. Springfield, IL: Charles C Thomas Publisher. CRIPPS, C., TSIRIS, G., & SPIRO, N. (Eds.). (2016). Outcome measures in music therapy: A resource developed by the Nordoff Robbins research team. London: Nordoff Robbins Centre. GERLICHOVÁ, M. (2014). Muzikoterapie v praxi. Praha: Grada. GILBOA, A. (2007). Testing the MAP: A graphic method for describing and analyzing music therapy sessions. The Arts in Psychotherapy, 34(4), 309-320. GROCKE, D., & WIGRAM, T. (2006). Receptive Methods in Music Therapy. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. HEIKKILA, E., & KNIGHT, A. (2012). Inclusive Music Teaching Strategies for Elementary-Age Children with Developmental Dyslexia. Music Educators Journal, 99(1), 54-59. KANTOR, J. (2016). Charakteristika uměleckých terapií, jejích směrů a východisek. In J. KANTOR, et al., Společné a rozdílné v uměleckých (kreativních) terapiích (s. 14-163). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. KANTOR, J., LIPSKÝ, M. & WEBER, J. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada. KARKOU, V. (2010). Arts Therapies in Schools: Research and Practice. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. KARKOU, V., & SANDERSON, P. (2006). Arts therapies: A research-based map of the field. Edinburgh: Elsevier. LESIUK, T. (2016). The Development of a Mindfulness-Based Music Therapy (MBMT) Program for Women Receiving Adjuvant Chemotherapy for Breast Cancer. Healthcare, 4(3), 53. MASTNAK, W., & KANTOR, J. (2014). Muzikoterapie. In O. Müller, Terapie ve speciální pedagogice (s. 269 330). Praha: Grada. MCFERRAN, K. S. (2010). 'Taking a systematic look at the literature', Adolescents, Music and Music Therapy: Methods and Techniques for Clinicians, Educators and Students. London: Jessica Kingsley Publishers. NORDOFF, P., & ROBBINS, C. (2007). Creative Music Therapy: A Guide to Fostering Clinical Musicianship. Gilsum, NH: Barcelona Publishers. PETERS, J., S. (2000). Music Therapy and Introduction. USA: Charles C Thomas Publisher. THAUT, M. H., MCINTOSH, G. C., & HOEMBERG, V. (2014). Neurologic Music Therapy: From Social Science to Neuroscience. In M. H. THAUT, & V. HOEMBERG, Handbook of Neurologic Music Therapy (s. 1 6). UK: Oxford University Press. WIGRAM, T. (2013). Improvisation: Methods and Techniques for Music Therapy Clinicians, Educators and Students. London: Jessica Kingsley Publishers.
|
Předmět představí teoreticky i prakticky základní metody využívané v muzikoterapii - hudební improvizaci, hudební interpretaci, kompozici a poslech hudby a možnosti jejich aplikace prostřednictvím řady dílčích technik (pojem technika označuje obvykle dílčí kroky, které vedou k realizaci muzikoterapeutických metod v určité terapeutické situaci). Studenti se seznámí s různými variacemi těchto metod a technik dle populace, pro kterou jsou určeny, teoretických východisek muzikoterapeuta nebo konkrétního terapeutického kontextu, ve kterém dochází k jejich aplikaci. Pro výuku improvizačních metod bude využito členění dle K. Bruscii a alternativní členění T. Wigrama. Interpretační metody budou prezentovány dle klasifikace K. Bruscii, metody kompoziční dle teoretického konceptu F. Baker a metody receptivní dle klasifikace T. Wigrama a D. Grocke. V praktických cvičeních budou studenti nacvičovat aplikaci jednotlivých metod v simulovaných terapeutických situacích a ve vzájemné hudební interakci s následnou reflexí (dvojice nebo malé skupiny s pozorovateli). Prakticky budou vyučovány některé techniky přístupu Neurologické muzikoterapie, které jsou určeny pro rozvoj kognitivních funkcí, řeči, pohyblivosti a senzomotorických dovedností.
Po absovování předmětu budou studenti znát základní metody používané v muzikoterapii - hudební improvizaci, hudební interpretaci, kompozici a poslech hudby a možnosti jejich aplikace prostřednictvím řady dílčích technik
|
-
BAKER, F., & TAMPLIN, J. (2010). Music Therapy Methods in Neurorehabilitation. London: Jessica Kingsley Publishers.
-
BAKER, F. & WIGRAM, T. (2012). Songwriting: Methods, Techniques and Clinical Applications for Music Therapy Clinicians, Educators and Students.. Jessica Kingsley Publishers, London.
-
CRIPPS, C., TSIRIS, G., & SPIRO, N. (Eds.). (2016). Outcome measures in music therapy: A resource developed by the Nordoff Robbins research team. London: Nordoff Robbins Centre.
-
Gerlichová, M. (2014). Muzikoterapie v praxi: příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada Publishing.
-
LESIUK, T. (2016). The Development of a Mindfulness-Based Music Therapy (MBMT) Program for Women Receiving Adjuvant Chemotherapy for Breast Cancer.
|