|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Literatura jinde neuvedená: MASTNAK, W. (2000). Sound Work. Therapie mit Stimme und Körper. Musik-, Tanz- und Kunsttherapie 11(3). MASTNAK, W. (2001). Körper- und Stimmarbeit (Sound Work) ? Pädagogische und therapeutische Modelle mit Behinderten. In: Behinderte in Familie, Schule und Gesellschaft. Graz: Verein für behinderte Kinder und Jugendliche. MASTNAK, W. (2015). Functional, somatic and psychological music therapy: mechanisms and applications. In P. KRAJČÍ & K. PRIESTEROVÁ (Eds.), Dimenzia muziko- terapie v praxi, výskume a edukácii (s. 7?30). Bratislava: Univerzita Komenského. SPITZER, M. (2008): Musik im Kopf. Hören, Musizieren, Verstehen und Erleben im neuronalen Netzwerk. Stuttgart: Schattauer TAYLOR, D. B. (2010). Biomedical Foundations of Music as Therapy. Wisconsin: Barton Publications. THOMPSON, A. B., ARNOLD, J. C. & MURRAY, S. E. (1990). Music Therapy Assessment of the Cerebrovascular Accident Patient. Music Therapy Perspectives, 8(1), 23-29..
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět nabídne systematizaci a představení známých muzikoterapeutických modelů v oblasti medicíny, zejména neurologie, geriatrie a pediatrie. Na případovém materiálu a informacích, které jsou relevantní pro muzikoterapii, budou vysvětleny některé základní teoretické koncepty z oblasti medicíny, např. týkající se výzkumu prostřednictvím zobrazovacích metod, neuroplasticity, teorie zrcadlových neuronů atd. Tato část umožní studentům hlouběji porozumět působení účinných faktorů v procesu terapeutické změny, opodstatnit tak muzikoterapeutickou intervenci v případě konkrétních zdravotních problémů a vytvoření jejího plánu. V praktických cvičeních bude prakticky ukázán muzikoterapeutický přístup Sound Work, který W. Mastnak vytvořil na psychiatrické klinice v Salzburgu. Kurz zprostředkuje vhled a schopnost používat některé techniky ze čtyř dimenzí tohoto přístupu. Tyto dimenze představuje zvládání zvukem (Sound-Coping), zaměření pozornosti zvukem (Sound-Focusing), vyvažování zvukem (Sound-Balancing) a energetizace zvukem (Sound-Energising).
Studeni se naučí hlouběji porozumět působení účinných faktorů v procesu terapeutické změny, opodstatnit tak muzikoterapeutickou intervenci v případě konkrétních zdravotních problémů a vytvoření jejího plánu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test
Aktivní účast na výuce, další bude domluveno přímo s vyučujícím
|
|
Doporučená literatura
|
-
DILEO, Ch. (2009). A perspective on evidence-based practise. In HAAS, R. & BRANDES, V. (2009). Music that works. Contributions of biology, neuro-physiology, psychology, sociology, medicine and musicology.. Wien: Springer.
-
DILEO-MARANTO, Ch. (2003). Applications of music in medicine. In M. Heal & T. Wigram, Music Therapy in Health and Education (s. 153-174).. London, New York: Jessica Kingsley Publishers.
-
FRANĚK, M. (2005). Hudební psychologie. Praha: Karolinum.
-
Gerlichová, M. (2014). Muzikoterapie v praxi: příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada Publishing.
-
HANSER, S., B. (2000). The New Music Therapist?s Handbook. St.Louis, Missouri: Warren H. Green.
-
JACOBS-PERKINS, A. (1990). Music Therapy May Help Control Cancer Pain.. Journal of the National Cancer Institute. 82(5), nečíslováno.
-
KANTOR, J. (2013). Muzikoterapie. In DOSEDLOVÁ, J. & KANTOR, J. Tanečně-pohybová terapie a muzikoterapie.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, s. 49-102.
-
KNILL, P., J. (1986). Theory indigenous to Art, Phenomenology of the Arts Processes as a theoretical base for Art Therapy. Journal of the International Association for Art Creativity and Therapy (IAACT), Vol.3. Heidelberg..
-
MASTNAK, W., & KANTOR, J. (2014). Muzikoterapie. In O. MÜLLER, Terapie ve speciální pedagogice (s. 269?330).. Praha: Grada.
-
MASTNAK, W. (1993). Psychodrama und Klangszenenimprovisation. In: ROSCHER, W. (Ed.). Sinn und Widerspruch musikalischer Bildung. Salzburg: Katzbichler.
|