|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Literatura jinde neuvedená: Special Needs Education Country Data 2012. (2013) Odense, Denmark: European Agency for Development in Special Needs Education. Dostupné na http://www.european-agency.org/publications/ereports/sne-country-data-2012/SNE-Country-Data2012.pdf . VALENTA, M. a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál. KAUFFMAN, J. M. & HALLAHAN, D. P. (2011). Handbook of Special Education. New York: Routledge. LECHTA, V. & KUDLÁČOVÁ, B. (eds.), (2014). Reflection of Inclusive Education of the 21st Century in the Correlative Scientific Fields. How to Turn Risks into Chances. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien: Peter Lang. PANČOCHA, K. & VÍTKOVÁ. M. (2013). Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. Brno: Masarykova univerzita. ARMSTRONG, A. CH., ARMSTRONG, D. & SPANDAGOU,I. (2010). Inclusive Education. International Policy & Practice. ARTILES, A. J., KOZLESKI, E. B. & WAITOLLER, F. R. (2011). Inclusive Education. Examining Equity on Five Continents. Harvard Education Press.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Cílem předmětu je seznámení studentů s hlavními principy, filozofickými a metodickými východisky inkluzivní pedagogiky v kontextu mezinárodního i tuzemského pojetí začleňování osob s různými typy diverzity při respektování principu rovných příležitostí. Důraz bude kladen na propojení s oblastí pedagogiky, speciální pedagogiky, učitelství, stejně jako poradenského, klinického a sociálního systému. Student bude po absolvování předmětu schopen definovat pojem inkluzivní pedagogika, orientovat se v základních postojích inkluzivní pedagogiky, získá stručný přehled historického vývoje inkluzivních trendů, stejně současných legislativních a politicko-demograficky podmíněných změn (determinovaných EU apod.) s důrazem na aplikaci a rozvoj získaných poznatků v jednotlivých oborových metodikách a didaktikách. Témata: - Inkluzivní pedagogika - definování termínu, související pojmy (heterogenní edukační prostředí, diverzita, jinakost, odlišnost, rovné příležitosti, transformace pojmů intaktní a běžná populace, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami a další). - Vývoj pojetí inkluzivní pedagogiky v České republice a ve světě (vliv politiky Evropské unie, vliv severských zemí, USA). - Role Evropské agentury pro rozvoj speciální pedagogiky - vývoj a aktuální aktivity organizace, vliv na rozvoj inkluzivní pedagogiky v zemích EU. Vztah k politice UNICEF, UNESCO a dalších organizací zabývajících se rozvojem vzdělávání a inkluzivními trendy. - Stručný vstup do historie inkluzivní pedagogiky - hlavní milníky, události, osobnosti inkluzivní pedagogiky a inkluzivních principů, postojů. - Standardy inkluzivního vzdělávání - definování existujících standardů inkluzivního vzdělávání v zahraničí, koncipování standardů inkluzivního vzdělávání v České republice, využití výstupů realizovaných šetření, průzkumů, evaluace inkluzivně orientovaných projektů. - Metody inkluzivní pedagogiky - specifika inkluzivního vzdělávání v kontextu vybraných typů speciálních vzdělávacích potřeb. Popis vybraných metod inkluzivní pedagogiky. - Rizika inkluzivní pedagogiky - potencionální limitace inkluzivní pedagogiky (vliv předsudků, rodiny, managementu škol, klima školy, ableismu, kvality a včasnosti adekvátní diferenciální diagnostiky vzdělávacích potřeb jedinců a dalších faktorů na akceptaci, popřípadě úspěšnosti inkluzivní pedagogiky. - Osobnost inkluzivního pedagoga - profil inkluzivního učitele, aplikace výsledků mezinárodních výzkumů a analýz v oblasti inkluzivní pedagogiky, pregraduální a celoživotní příprava na požadavky inkluzivní pedagogické praxe ze strany učitelů, poradenských, klinických pracovníků. - Inkluzivní pedagogika ve vztahu k diverzitě - formování inkluzivních pedagogických postojů, akomodace inkluzivního prostředí. Specifika multikulturní inkluzivní pedagogiky. Evaluace v inkluzivní pedagogice - hodnocení míry a kvality inkluze. Indexy inkluze. - Příklady dobré praxe inkluzivní pedagogiky, konkrétní návrhy možností vytváření inkluzivního edukačního prostředí. Podpůrné prostředky a opatření inkluzivní pedagogiky. Literatura:
Studenti získají znalosti o hlavních principech, filozofických a metodických východiscích inkluzivní pedagogiky v kontextu mezinárodního i tuzemského pojetí začleňování osob s různými typy diverzity při respektování principu rovných příležitostí.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
- Aktivní účast na výuce - Závěrečný písemný test (realizovaný v prostředí LMS Moodle)
|
|
Doporučená literatura
|
-
GARGIULO, R. M. (2012). Special education in Contemporary Society 4. And Introduction to Exceptionality..
-
HÁJKOVÁ, V. & STRNADOVÁ, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada.
-
HUTYROVÁ, M. & ZEDKOVÁ, V. (Eds.). (2013). Speciální a inkluzivní vzdělávání a role speciální pedagogiky. Sborník z XIII. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a I. Tyflopedické konference.. Olomouc: VUP.
-
LECHTA, V. a kol. (2012). Výchovný aspekt inkluzívnej edukácie a jeho dimenzie. Bratislava: Iris.
-
LECHTA V. (Ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál.
-
LECHTA, V. (Eds.). (2011). Inkluzívna edukácia ako multidimenzionálny výchovný problém. Bratislava: Iris.
-
LECHTA, V. (Eds.). (2010). Transdisciplinárne aspekty inkluzívnej pedagogiky. Transdisciplinäre Aspekte der Inklusiven Pädagogik.. Bratislava: EMIT.
-
MICHALÍK, J. a kol. (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část I. (hmotněprávní a procedurální standardy, dokumentace a vybrané vzory v činnosti SPC).. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
MICHALÍK J. a kol. (2012). Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
PANČOCHA, K. & VÍTKOVÁ. M. (2013). Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
|