Předmět: Integrativní muzikoterapie

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Integrativní muzikoterapie
Kód předmětu USS/KCIMZ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Literatura jinde neuvedená: PETERS, J., S. (2000). Music Therapy and Introduction. USA: Charles C Thomas Publisher. PROCHÁZKA, T. (2009). Celostní přístup v muzikoterapii. In J. KANTOR, M. LIPSKÝ & J. WEBER, Základy muzikoterapie (s. 64-74). Praha: Grada. REGISTER, D., & HILLIARD, R. E. (2008). Using Orff-based techniques in children's bereavement groups: A cognitive-behavioral music therapy approach. The Arts in Psychotherapy, 35, 162-170. ROBERTSON, J. (2000). An educational model for music therapy: the case for a continuum. British Journal of Music Therapy, 14(1), 41-46. ZELEIOVÁ, J. G. (2012). Psychodynamické aspekty muzikoterapie. Trnava: Trnavská univerzita. MASTNAK, W. (2015). Functional, somatic and psychological music therapy: mechanisms and applications. In KRAJČÍ, P. & K. PRIESTEROVÁ (Eds.), Dimenzia muziko- terapie v praxi, výskume a edukácii (s. 7?30). Bratislava: Univerzita Komenského. MASTNAK, W., & KANTOR, J. (2014). Muzikoterapie. In O. MÜLLER, Terapie ve speciální pedagogice (s. 269?330). Praha: Grada. MCFERRAN, K. S., & RICKSON, D. (2014). Community music therapy in schools: Realigning with the needs of contemporary students, staff and systems. International Journal of Community Music, 7(1), 75?92. PAVLICEVIC, M., & ANSDELL, G. (2008). Community Music Therapy. London and Philadephia: Jessica Kingsley Publishers.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Vzhledem k silnému zastoupení integrativních/eklektických trendů v české muzikoterapii a k faktu, že samotný vzdělávací program je orientován integrativně (kombinující muzikoterapii psychodynamickou, kognitivně-behaviorální, vývojovou, humanistickou atd.), je podstatnou součástí výuky představení způsobů, jak se na základě vědecky opodstatněných teorií mění technický eklekticismus v integrativní uvažování. Možnosti integrace v uměleckých terapiích i v psychoterapii jsou založeny např. na výzkumu účinných terapeutických faktorů nebo na asimilativní integraci, která vychází primárně z určitých výcvikových modelů. Studenti se v rámci tohoto předmětu seznámí s teoriemi a postupy pro integraci různých výchozích teorií, budou reflektovat vlastní praxi a pokusí se pojmenovat převažující teoretické vlivy ve své praxi. Podnětem k tomu bude představení teoretické integrace i integrace na základě účinných faktorů terapeutické změny dle ?ntegrativního přístupu izraelské muzikoterapeutické školy.
Studenti se v rámci tohoto předmětu seznámí s teoriemi a postupy pro integraci různých výchozích teorií, budou reflektovat vlastní praxi a pokusí se pojmenovat převažující teoretické vlivy ve své praxi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test

Aktivní účast na výuce, podrobnosti budou domluveny přímo s vyučujícím
Doporučená literatura
  • CRIPPS, C., TSIRIS, G., & SPIRO, N. (Eds.). (2016). Outcome measures in music therapy: A resource developed by the Nordoff Robbins research team. London: Nordoff Robbins Centre.
  • DARROW, A. (Ed.). (2011). Introduction to Approaches in Music Therapy.. Silver Spring: AMTA.
  • EDWARDS, J. (2016). The Oxford Handbook of Music Therapy. Croydon: Oxford University Press.
  • HEIKKILA, E., & KNIGHT, A. (2012). Inclusive Music Teaching Strategies for Elementary-Age Children with Developmental Dyslexia.. Music Educators Journal, 99(1), 54-59.
  • HERNANDEZ-RUIZ, E. (2005). Postmodernism and Music Therapy Voices: A World Forum for Music Therapy, 5(3).
  • JONSSON, A. (2014). Functionally oriented Music Therapy (FMT) as a method of improving children?s ability to function at school.. Karlstads universitet, Institutionen för konstnärliga studier.
  • KANTOR, J., & WEBER, J. (2014). Komunitní aktivity a kreativní přístupy v sociální rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením. In J. KANTOR (Ed.), Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením (s. 179?195).. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada.
  • KRČEK, J. (2008). Musica humana. Fabula.
  • LIPSKÝ, M. (2013). Podpůrná vývojová muzikoterapie ? Supportive Developmental Music Therapy (SDMT)..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní