|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Literatura jinde neuvedená: PETERS, J., S. (2000). Music Therapy and Introduction. USA: Charles C Thomas Publisher. PROCHÁZKA, T. (2009). Celostní přístup v muzikoterapii. In J. KANTOR, M. LIPSKÝ & J. WEBER, Základy muzikoterapie (s. 64-74). Praha: Grada. REGISTER, D., & HILLIARD, R. E. (2008). Using Orff-based techniques in children's bereavement groups: A cognitive-behavioral music therapy approach. The Arts in Psychotherapy, 35, 162-170. ROBERTSON, J. (2000). An educational model for music therapy: the case for a continuum. British Journal of Music Therapy, 14(1), 41-46. ZELEIOVÁ, J. G. (2012). Psychodynamické aspekty muzikoterapie. Trnava: Trnavská univerzita. MASTNAK, W. (2015). Functional, somatic and psychological music therapy: mechanisms and applications. In KRAJČÍ, P. & K. PRIESTEROVÁ (Eds.), Dimenzia muziko- terapie v praxi, výskume a edukácii (s. 7?30). Bratislava: Univerzita Komenského. MASTNAK, W., & KANTOR, J. (2014). Muzikoterapie. In O. MÜLLER, Terapie ve speciální pedagogice (s. 269?330). Praha: Grada. MCFERRAN, K. S., & RICKSON, D. (2014). Community music therapy in schools: Realigning with the needs of contemporary students, staff and systems. International Journal of Community Music, 7(1), 75?92. PAVLICEVIC, M., & ANSDELL, G. (2008). Community Music Therapy. London and Philadephia: Jessica Kingsley Publishers.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Vzhledem k silnému zastoupení integrativních/eklektických trendů v české muzikoterapii a k faktu, že samotný vzdělávací program je orientován integrativně (kombinující muzikoterapii psychodynamickou, kognitivně-behaviorální, vývojovou, humanistickou atd.), je podstatnou součástí výuky představení způsobů, jak se na základě vědecky opodstatněných teorií mění technický eklekticismus v integrativní uvažování. Možnosti integrace v uměleckých terapiích i v psychoterapii jsou založeny např. na výzkumu účinných terapeutických faktorů nebo na asimilativní integraci, která vychází primárně z určitých výcvikových modelů. Studenti se v rámci tohoto předmětu seznámí s teoriemi a postupy pro integraci různých výchozích teorií, budou reflektovat vlastní praxi a pokusí se pojmenovat převažující teoretické vlivy ve své praxi. Podnětem k tomu bude představení teoretické integrace i integrace na základě účinných faktorů terapeutické změny dle ?ntegrativního přístupu izraelské muzikoterapeutické školy.
Studenti se v rámci tohoto předmětu seznámí s teoriemi a postupy pro integraci různých výchozích teorií, budou reflektovat vlastní praxi a pokusí se pojmenovat převažující teoretické vlivy ve své praxi.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test
Aktivní účast na výuce, podrobnosti budou domluveny přímo s vyučujícím
|
|
Doporučená literatura
|
-
CRIPPS, C., TSIRIS, G., & SPIRO, N. (Eds.). (2016). Outcome measures in music therapy: A resource developed by the Nordoff Robbins research team. London: Nordoff Robbins Centre.
-
DARROW, A. (Ed.). (2011). Introduction to Approaches in Music Therapy.. Silver Spring: AMTA.
-
EDWARDS, J. (2016). The Oxford Handbook of Music Therapy. Croydon: Oxford University Press.
-
HEIKKILA, E., & KNIGHT, A. (2012). Inclusive Music Teaching Strategies for Elementary-Age Children with Developmental Dyslexia.. Music Educators Journal, 99(1), 54-59.
-
HERNANDEZ-RUIZ, E. (2005). Postmodernism and Music Therapy Voices: A World Forum for Music Therapy, 5(3).
-
JONSSON, A. (2014). Functionally oriented Music Therapy (FMT) as a method of improving children?s ability to function at school.. Karlstads universitet, Institutionen för konstnärliga studier.
-
KANTOR, J., & WEBER, J. (2014). Komunitní aktivity a kreativní přístupy v sociální rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením. In J. KANTOR (Ed.), Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením (s. 179?195).. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada.
-
KRČEK, J. (2008). Musica humana. Fabula.
-
LIPSKÝ, M. (2013). Podpůrná vývojová muzikoterapie ? Supportive Developmental Music Therapy (SDMT)..
|