|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Literatura jinde neuvedená: SCHUMACHER, K., & CALVET-KRUPPA, C. (1999). The ?AQR? ? an analysis system to evaluate the quality of relationship during music therapy: Evaluation of inter- personal relationships through the use of instruments in music therapy with profoundly developmentally delayed patients. Nordic Journal of Music Therapy, 8(2), 188?191. SCHUMACHER, K., & CALVET, C. (2007). The ?AQR-Instrument? (Assessment of the Quality of Relationship) ? An Observation Instrument to Assess the Quality of a Relationship. In T. WOSCH & T. WIGRAM (Eds.), Microanalysis in Music Therapy: Methods, Techniques and Applications for Clinicians, Researchers, Educators and Students (s. 79?91). London: Jessica Kingsley Publishers. THAUT, M. H. (2014). Assessment and the transformation design model (TDM). In M. H. THAUT & V. HOEMBERG, Handbook of Neurologic Music Therapy (s. 60?68). UK: Oxford University Press. WHEELER, B. (2013). Music Therapy Assessment. In R. F. CRUZ & B. FEDER, Feder?s The Art and Science of Evalution in the Arts Therapies (s. 344?382). Springfield, IL: Charles C Thomas Publisher.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Schopnost realizovat hodnocení a evaluaci založenou na umění je důležitým předpokladem vzdělání muzikoterapeutů vzhledem k nárokům praxe založené na důkazech. Teoretická východiska představuje porozumění různým způsobům hodnocení (assessment), která odpovídají různým požadavkům terapeutického procesu, např. hodnocení preskriptivní, diagnostická, evaluační atd. Studenti se seznámí se základními paradigmaty a metodami hodnocení, která vycházejí z fenomenologie, behaviorálních věd, muzikologie atd. Důraz bude kladen zejména na kvalitativní metody hodnocení, které jsou typické pro praxi českých uměleckých terapeutů. Ve stručnosti se studenti seznámí se základními požadavky, které vytváří dobré psychometrické vlastnosti hodnocení, tj. validitou, reliabilitou a objektivitou. Problematika hodnocení bude uvedena do kontextu s tématem tělesných, psychických, sociálních, spirituálních, zdravotních a jiných potřeb klientů. V průběhu cvičení si studenti osvojí používání tří konkrétních nástrojů pro hodnocení a evaluaci, a to AQR škály (Assessment of the Quality of Relationship) vytvořené K. Schumacher a C. Calvet a hodnocení IMTAP (Individualised Music Therapy Assessment Profile) - toto hodnocení vytvořila H. T. Baxter et al. Třetím nástrojem je původní české hodnocení vyvinuté M. Lipským (2014) na bázi výzkumných experimentů Morfologické muzikoterapie. Výuka využije kromě teoretického výkladu a praktických ukázek také nácvik ve trojici (klient-terapeut-pozorovatel) a hodnocení klientů na videozáznamech a audiozáznamech. Literatura: BAXTER, H. T., BERGHOFER, J. A., MACEWAN, L., NELSON, J., PETERS, K., & ROBERTS, P. (2007). The Individualized Music Therapy Assessment Profile. London: Jessica Kingsley Publishers. BRUNK, B. K., & COLEMAN, K. A. (1999). Special Education Music Therapy Assessment Process Handbook. Grapevine, TX: Prelude Music Therapy. BRUNK, B. K., & COLEMAN, K. A. (2000). Development of a special education music therapy assessment process. Music Therapy Perspectives, 18(1), 59?68. CRIPPS, C., TSIRIS, G., & SPIRO, N. (Eds.). (2016). Outcome measures in music therapy: A resource developed by the Nordoff Robbins research team. London: Nordoff Robbins Centre. CHASE, K. M. (2004). Music therapy assessment for children with developmental disabilities: A survey study. Journal of Music Therapy, 41(1), 28-54. KANTOR, J. (2016). Umělecké terapie a hodnocení založená na umění. In J. KANTOR, et al., Společné a rozdílné v uměleckých (kreativních) terapiích (s. 164-292). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. LIPSKÝ, M. (2014). Hudební komunikace, projekce a analogie v muzikoterapeutické praxi u dětí se zdravotním postižením (Disertační práce). Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. SABBATELLA, P. L. (2004). Assessment and Clinical Evaluation in Music Therapy: An Overview from Literature and Clinical Practice. Music Therapy Today, V(1). Dostupné z http://musictherapyworld.ne SCHUMACHER, K., & CALVET-KRUPPA, C. (1999). The ?AQR? ? an analysis system to evaluate the quality of relationship during music therapy: Evaluation of inter- personal relationships through the use of instruments in music therapy with profoundly developmentally delayed patients. Nordic Journal of Music Therapy, 8(2), 188?191. SCHUMACHER, K., & CALVET, C. (2007). The ?AQR-Instrument? (Assessment of the Quality of Relationship) ? An Observation Instrument to Assess the Quality of a Relationship. In T. WOSCH & T. WIGRAM (Eds.), Microanalysis in Music Therapy: Methods, Techniques and Applications for Clinicians, Researchers, Educators and Students (s. 79?91). London: Jessica Kingsley Publishers.
Studenti si osvojí používání tří konkrétních nástrojů pro hodnocení a evaluaci, a to AQR škály (Assessment of the Quality of Relationship) vytvořené K. Schumacher a C. Calvet a hodnocení IMTAP (Individualised Music Therapy Assessment Profile) - toto hodnocení vytvořila H. T. Baxter et al. Třetím nástrojem je původní české hodnocení vyvinuté M. Lipským (2014) na bázi výzkumných experimentů Morfologické muzikoterapie.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Aktivní účast ve výuce, další bude domluveno s vyučujícím při zahájení výuky
|
|
Doporučená literatura
|
-
BAXTER, H. T., BERGHOFER, J. A., MACEWAN, L., NELSON, J., PETERS, K., & ROBERTS, P. (2007). The Individualized Music Therapy Assessment Profile. London: Jessica Kingsley Publishers.
-
BRUNK, B. K., & COLEMAN, K. A. (2000). Development of a special education music therapy assessment process.. Music Therapy Perspectives, 18(1), 59?68.
-
BRUNK, B. K., & COLEMAN, K. A. (1999). Special Education Music Therapy Assessment Process Handbook. Grapevine, TX: Prelude Music Therapy.
-
CRIPPS, C., TSIRIS, G., & SPIRO, N. (Eds.). (2016). Outcome measures in music therapy: A resource developed by the Nordoff Robbins research team. London: Nordoff Robbins Centre.
-
CHASE, K. M. (2004). Music therapy assessment for children with developmental disabilities: A survey study.. Journal of Music Therapy, 41(1), 28-54.
-
KANTOR, J. (2016). Umělecké terapie a hodnocení založená na umění. In J. KANTOR, et al., Společné a rozdílné v uměleckých (kreativních) terapiích (s. 164-292).. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
-
LIPSKÝ, M. (2014). Hudební komunikace, projekce a analogie v muzikoterapeutické praxi u dětí se zdravotním postižením (Disertační práce).. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze.
-
SABBATELLA, P. L. (2004). Assessment and Clinical Evaluation in Music Therapy: An Overview from Literature and Clinical Practice. Music Therapy Today, V(1).
|