Předmět: Muzikoterapie v geriatrii

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Muzikoterapie v geriatrii
Kód předmětu USS/KCGER
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Objasnit specifika demencí v různých fázích vývoje a odvodit z toho důsledky pro realizaci muzikoterapie. 2. Podat přehled nejnovějších poznatků týkajících se terapeutických mechanismů ovlivňujících různé formy demence a možnosti léčby. 3. Učit se posoudit potřeby biopsychosociální, spirituální a poteby pro muzikoterapeutickou intervenci. Definovat terapeutické cíle pro osoby v různých fázích demence. 4. Propojit vědecké důkazy o efektivitě muzikoterapie u osob s demencí s jejich klinickými aplikacemi. Literatura jinde neuvedená: KNILL, P., J. (1986). Theory indigenous to Art, Phenomenology of the Arts Processes as a theoretical base for Art Therapy. In: Journal of the International Association for Art Creativity and Therapy (IAACT), Vol.3. Heidelberg MASTNAK, W., & KANTOR, J. (2014). Muzikoterapie. In O. MÜLLER, Terapie ve speciální pedagogice (s. 269?330). Praha: Grada. MASTNAK, W. (1993). Psychodrama und Klangszenenimprovisation. In: Roscher, W. (Ed.) Sinn und Widerspruch musikalischer Bildung. Salzburg: Katzbichler. MASTNAK, W. (2000): Sound Work. Therapie mit Stimme und Körper. Musik-, Tanz- und Kunsttherapie 11(3). MASTNAK, W. (2001): Körper- und Stimmarbeit (Sound Work) ? Pädagogische und therapeutische Modelle mit Behinderten. In: Behinderte in Familie, Schule und Gesellschaft. Graz: Verein für behinderte Kinder und Jugendliche. MASTNAK, W. (2015). Functional, somatic and psychological music therapy: mechanisms and applications. In P. KRAJČÍ & K. PRIESTEROVÁ (Eds.), Dimenzia muziko- terapie v praxi, výskume a edukácii (s. 7?30). Bratislava: Univerzita Komenského. SPITZER, M. (2008): Musik im Kopf. Hören, Musizieren, Verstehen und Erleben im neuronalen Netzwerk. Stuttgart: Schattauer TAYLOR, D. B. (2010). Biomedical Foundations of Music as Therapy. Wisconsin: Barton Publications. THOMPSON, A. B., ARNOLD, J. C. & MURRAY, S. E. (1990). Music Therapy Assessment of the Cerebrovascular Accident Patient. Music Therapy Perspectives, 8(1), 23-29..

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Záměrem tohoto předmětu je připravit studenty pro orientaci v geriatrické problematice, zejména ve spojení s problematikou demencí, u které má muzikoterapie dlouhou historii a je podložena značným počtem vědeckých studií. Studenti si osvojí realizaci praktických muzikoterapeutických postupů u osob s demencí (a dalšími psychogeriatrickými poruchami) a seznámí se s referenčním rámecem, ve kterém se léčba demence zložená na vědeckých důkazech odehrává. Z teoretického hlediska budou vysvětlena specifika muzikoterapie v různých fázích terapeutického procesu a představen její přínos pro zlepšení kognitivního fungování, společenské angažovanosti, pro ovlivnění behaviorálních a psychologických příznaků a pro zlepšení kvality života.
Studenti si osvojí orientaci v geriatrické problematice, zejména ve spojení s problematikou demencí, u které má muzikoterapie dlouhou historii a je podložena značným počtem vědeckých studií.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test

Aktivní účast na výuce, další požadavky budou upřesněny vyučujícím na začátku výuky
Doporučená literatura
  • DILEO, Ch. (2009). A perspective on evidence-based practise. In HAAS, R. & BRANDES, V. (2009). Music that works. Contributions of biology, neuro-physiology, psychology, sociology, medicine and musicology.. Wien: Springer.
  • DILEO-MARANTO, Ch. (2003). Applications of music in medicine. In M. Heal & T. Wigram, Music Therapy in Health and Education (s. 153-174).. London, New York: Jessica Kingsley Publishers.
  • FRANĚK, M. (2005). Hudební psychologie. Praha: Karolinum.
  • Gerlichová, M. (2014). Muzikoterapie v praxi: příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada Publishing.
  • HANSER, S., B. (2000). The New Music Therapist?s Handbook. St.Louis, Missouri: Warren H. Green.
  • Jacobs-Perkins, A. (1990). Music Therapy May Help Control Cancer Pain.. Journal of the National Cancer Institute. 82(5).
  • KANTOR, J. (2013). Muzikoterapie. In DOSEDLOVÁ, J. & KANTOR, J. Tanečně-pohybová terapie a muzikoterapie. Olomouc:. Vydavatelství Univerzity Palackého, s. 49-102.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní