|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. POTMĚŠIL, M. a kol. Faktory včasné intervence u dětí s postižením. VUP: Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4432-1 IGA PdF_2014007 2. VÁGNEROVÁ,M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál. Praha 1999. 3. BLAŽEK, B., OLMROVÁ, J.: Světy postižených. 1.vyd. Praha: Avicenum, 1988. 4. MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L.: Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: SPN, 1987. 5. MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2 6. OPATŘILOVÁ, D.(ed.): Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita - tisk SURSUM Tišnov, 2006. ISBN 80-210-3977-9. 7. VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. 230 s. ISBN 80-7184-929-4. 8. POTMĚŠIL, Miloň. Osobnost dítěte v kontextu vady sluchu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 227 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4729-2. 9. POTMĚŠIL, Miloň a kol. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 197 s. ISBN 978-80-210-5184-3. 10. POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007. 197 s. ISBN 978-80-246-1300-0.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
V přednáškách a seminářích se studenti seznámí s možnými vlivy jednotlivých typů a druhů postižení na osobnost nositele, ale i na jeho rodinu.
Studenti pochopí a buodu se orientovat v problematice handicapu a jeho nositelů.
|
|
Předpoklady
|
Absolvovaný předmět obecná psychologie.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
- Znalosti budou ověřovány prostřednictvím rozpravy nad rozborem konkrétních příkladů prokazujících orientaci v tématu. - Odborné portfolio. - Závěrečný písemný test. - Ústní vědomostní zkouška. - Vědomosti studenta budou ověřovány ústní/písemnou formou v rozsahu přednášek a základní literatury. - Ověření studijní výsledků bude probíhat prostřednictvím diskusí v rámci seminářů a průběžných didaktických testů v prostředí LMS MOODLE. Závěrečným výstupem předmětu bude zpracování semestrální práce. - V rámci cvičení se předpokládá práce s textem a následné rozpravy či diskuze nad současnou problematikou. K zakončení předmětu je požadováno sepsání úvahy či analýzy k vybrané problematice a následná kolokviální rozprava. - Aktivní účast ve výuce, nácvik praktických dovedností - Podmínkou min. 80 % aktivní účast ve cvičení, plnění individuálně zadaných úkolů. Ověření znalostí písemným testem s minimální 75% úspěšností.
|
|
Doporučená literatura
|
-
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. (2004). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum.
|