Předmět: Etopedie 3

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Etopedie 3
Kód předmětu USS/HET3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Polínek Martin Dominik, Mgr. Ph.D.
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Uvedení do problematiky intervence u osob s psychosociálním ohrožením a narušením. Zaměříme se na možnosti nejenom edukační, poradenskou či terapeutickou intervenci, ale také na prevenci rizikového a problémového chování v různých rovinách a intervenční programy pro danou cílovou skupinu. Témata: Projevy rizikového a problémového chování v kontextu vývoje jedince (poruchy aktivity, pozornosti, impulzivita, emoce, kognice, motivace, socializace atd.). Hodnocení a diagnostika projevů rizikového a problémového chování, ADHD a poruch chování (v kontextu školy, školských poradenských zařízení atd.), možnosti statických a dynamických přístupů. Specifika intervence u osob s psychosociálním ohrožením a narušením (edukační, poradenská, terapeutická). Intervence u dětí s projevy rizikového a problémového chování v kontextu školy. Intervence u dětí s projevy problémového chování v kontextu preventivně výchovné péče, práce s rodinným systémem. Intervence u dětí s projevy problémového chování v kontextu sociálně právní ochrany a zdravotnického zařízení, potenciál psychoterapeutických, socioterapeutických a kreativních přístupů. Intervence u dětí s projevy problémového chování v kontextu zařízení pro výkon institucionální výchovy, práce s rodinným systémem. Intervenční programy pro rozvoj kognitivních funkcí, emocí a sociálních vztahů. Prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních, efektivní programy primární prevence ve školách a školských zařízeních, minimální preventivní program, specifika práce metodika prevence. Prevence šikany a projevů násilí ve školách a školských zařízeních. Základní: HUTYROVÁ, M. Etopedie pro výchovné pracovníky. Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1190-3. Základní: VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. Základní: LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1475-9.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Podmínkou udělení zápočtu je min. 80 % aktivní účasti na seminářích/cvičeních. Studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů. The condition for awarding credit is at least 80% active participation in seminars/exercises. - Study results (ability to connect theory and practice) will be verified through the completion of individually assigned tasks.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na expresivní přístupy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na expresivní přístupy (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na expresivní přístupy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní