Course: An Introduction to Special Education 2

» List of faculties » PDF » USS
Course title An Introduction to Special Education 2
Course code USS/FUSP2
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction English
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
Course content
Structure of the special education, its disciplines according to the different types of disabilities. Specific developmental disorders and the role of counselling in the special education.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Demonstration
Learning outcomes
Structure of the special education, its disciplines according to the different types of disabilities. Specific developmental disorders and the role of counselling in the special education.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam, Seminar Work

Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • Bendová, P., Jeřábková, K., & Stoklasová, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Lidé se zdravotním postižením - historické aspekty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Ludíková, L., & Kozáková, Z. (2012). Poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Ludíková, L. (2005). Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Ludíková, L. (2013). Kvalita života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • MULLER, O. a kol. (2004). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc: UP.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.). (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • Regec, V., & Stejskalová, K. (2012). Komunikace a lidé se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Renotiérová, M., & Ludíková, L. (2003). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Valenta, M., & Michalík, J. (2012). Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb u dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vašťatková, J., Vyhnálková, P., Kučerová, A., Ludíková, L., Müller, O., Rádlová, E., & Skarupská, H. (2008). Moderní trendy ve speciální pedagogice s přesahem do sociální sféry. Olomouc: Hanex.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.). (2004). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester