Course: Alternative and Augmentative Communication

» List of faculties » PDF » USS
Course title Alternative and Augmentative Communication
Course code USS/ECAAK
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction English
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kroupová Kateřina, PhDr. Ph.D.
  • Maštalíř Jaromír, Mgr. Ph.D.
Course content
The course is focused on acquiring theoretical knowledge and practical skills in the field of augmentative and alternative communication.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Demonstration, Projection (static, dynamic), Grafic and Art Activities
Learning outcomes
The aim of this subject is to prove the theoretical and practical knowledge of selected communication systems applied for people with disabilities.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam, Student performance

Demonstration of theoretical and practical competencies in the use of augmentative and alternative communication, and fulfillment subject requirements laid down by the lecturer at the beginning of the semester.
Recommended literature
  • Bendová, P., & Langer, J. (2013). Alternative communication techniques. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Bendová, P., & Stoklasová, V. (2013). Alternativní a augmentativní komunikace 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Bendová, P. (2013). Alternativní a augmentativní komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • JANOVCOVÁ, Z.. (2003). Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU.
  • Klenková, J. (1998). Alternativní a augmentativní komunikace. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní a speciální pedagogika. Brno: Paido.
  • Klenková, J. (2000). Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido.
  • KUBOVÁ, L. (1996). Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí.. Praha: TECH-MARKET.
  • KUBOVÁ, L. (1997). Piktogramy. Metodická příručka.. Praha: Tech-market.
  • Regec, V., & Stejskalová, K. (2012). Komunikace a lidé se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester