Lecturer(s)
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Course content
|
Pre-reading literacy, the concept of reader literacy in the Czech pre-school curriculum. The development of cognitive and psychological processes, which are a prerequisite for the development of reading literacy of preschool children. Pre-school education, forming a positive relationship of pre-school age children to books and reading. The role of the family and kindergarten in the process of developing children's reading literacy. The so-called pre-reading behavior and child's readiness for school.
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
Learning outcomes
|
Objectives: After completing the course students should be able to: - to understand the nature, function and content structure of pre-school children's reader literacy, - to justify the importance of the development of reading literacy at pre-school age, - to define and stimulate the skills of preschool children, which are a prerequisite for the development of their reader literacy, - evaluate the role of the family and kindergarten in the process of developing children's reader literacy.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
unspecified
1. In the introductory lesson, one of the following seminar papers will be chosen: a) The student will create an activity book focused on the development of reading preconceptions (development of visual and auditory perception, development of motor skills), vocabulary development and work with text suitable for working with children in preschool education. He will present the book to other students in the seminar. b) The student will prepare a presentation of a selected children's magazine. He will process the information in the form of a seminar paper and present it in the seminar. 2. Active participation in the seminar.
|
Recommended literature
|
-
BEAN, R. (1995). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál.
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. (2011). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.
-
BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
-
BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. Praha: Portál.
-
DOLÁKOVÁ, S. (2015). Umíte to s pohádkou?. Praha: Portál.
-
FICHNOVÁ, K., SZOBIOVÁ. (2012). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál.
-
HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
-
HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A. (2013). Lidové písničky a hry s nimi: [zpěvník pro děti od 3 let]. Praha: Portál.
-
TUČKOVÁ, J. (2012). Říkanky pro rozvoj řeči. Portál: Praha.
|