|
Vyučující
|
-
Šindelková Monika, Mgr.
-
Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: Zásady monologického a dialogického mluveného projevu (efektivní využití jazykových prostředků, zásady správné výslovnosti, zvukové prostředky jazyka, neverbální komunikace, hlasová a dechová složka řeči, kontaktové prostředky, chyby v dialogické komunikaci, konflikt v komunikaci). Zásady logického myšlení a argumentace. Jazyková diplomacie. Asertivita. Empatie. Příprava mluvených projevů. Diskuse a její řízení. Psaný projev: zásady výstavby textu, využití výrazových prostředků jednotlivých jazykových plánů, nedostatky při stylizaci textu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Aktivně uplatňovat dovednosti písemné a ústní komunikace se zaměřením na srozumitelnost a efektivitu v různých profesionálních kontextech. - Analyzovat a reflektovat svou roli učitele, zejména v oblasti předškolní výchovy, a porozumět významu komunikace ve vyučování. - Zvládat krizové komunikační situace v mateřských školách, prokazovat schopnosti řešení problémů a zvládání konfliktů. - Rozlišovat mezi verbální a neverbální komunikací a aplikovat techniky pro zlepšení obou typů komunikace v pedagogickém prostředí. - Využívat praktické znalosti a techniky efektivní komunikace k obohacení svých pedagogických dovedností a zapojení žáků. - Prokázat schopnost účastnit se diskuse a řídit ji. - Objasnit základní principy argumentace a prokázat schopnost argumentovat při mluveném projevu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet: - aktivní účast, v seminářích povoleny max. 2 neomluvené absence; minimální účast v prezenční výuce je 50 % - průběžné plnění zadaných úkolů a jejich prezentace v semináři - závěrečný výstup: Student samostatně nebo ve dvojici připraví a odevzdá projekt ve formě krátkého videa. Forma je volná, tematikou je předškolní vzdělávání. Výstup bude reflektován v semináři. Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Beck, G. (2007). Zakázaná rétorika: 30 manipulativních technik. Grada.
-
Hájková, E. Český jazyk a kultura mluveného projevu. Univerzita Karlova.
-
Hájková, E. (2011). Rétorika pro pedagogy. Grada.
-
Jelínek, M., Švandová, B. a kol. (2012). Argumentace a umění komunikovat. Masarykova Univerzita.
-
Kraus, J. (2011). Rétorika v evropské kultuře i ve světě. Karolinum.
-
Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy. Grada.
-
Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Portál.
|