Předmět: Základy písemného a mluveného projevu

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Základy písemného a mluveného projevu
Kód předmětu KČJ/ZPP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šindelková Monika, Mgr.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: Zásady monologického a dialogického mluveného projevu (efektivní využití jazykových prostředků, zásady správné výslovnosti, zvukové prostředky jazyka, neverbální komunikace, hlasová a dechová složka řeči, kontaktové prostředky, chyby v dialogické komunikaci, konflikt v komunikaci). Zásady logického myšlení a argumentace. Jazyková diplomacie. Asertivita. Empatie. Příprava mluvených projevů. Diskuse a její řízení. Psaný projev: zásady výstavby textu, využití výrazových prostředků jednotlivých jazykových plánů, nedostatky při stylizaci textu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Aktivně uplatňovat dovednosti písemné a ústní komunikace se zaměřením na srozumitelnost a efektivitu v různých profesionálních kontextech. - Analyzovat a reflektovat svou roli učitele, zejména v oblasti předškolní výchovy, a porozumět významu komunikace ve vyučování. - Zvládat krizové komunikační situace v mateřských školách, prokazovat schopnosti řešení problémů a zvládání konfliktů. - Rozlišovat mezi verbální a neverbální komunikací a aplikovat techniky pro zlepšení obou typů komunikace v pedagogickém prostředí. - Využívat praktické znalosti a techniky efektivní komunikace k obohacení svých pedagogických dovedností a zapojení žáků. - Prokázat schopnost účastnit se diskuse a řídit ji. - Objasnit základní principy argumentace a prokázat schopnost argumentovat při mluveném projevu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: - aktivní účast, v seminářích povoleny max. 2 neomluvené absence; minimální účast v prezenční výuce je 50 % - průběžné plnění zadaných úkolů a jejich prezentace v semináři - závěrečný výstup: Student samostatně nebo ve dvojici připraví a odevzdá projekt ve formě krátkého videa. Forma je volná, tematikou je předškolní vzdělávání. Výstup bude reflektován v semináři. Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví.
Doporučená literatura
  • Beck, G. (2007). Zakázaná rétorika: 30 manipulativních technik. Grada.
  • Hájková, E. Český jazyk a kultura mluveného projevu. Univerzita Karlova.
  • Hájková, E. (2011). Rétorika pro pedagogy. Grada.
  • Jelínek, M., Švandová, B. a kol. (2012). Argumentace a umění komunikovat. Masarykova Univerzita.
  • Kraus, J. (2011). Rétorika v evropské kultuře i ve světě. Karolinum.
  • Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy. Grada.
  • Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní