| Název předmětu | Základy české gramatiky 4 - stylistika |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/ZCG4@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Předmět se zaměřuje na klíčové otázky a témata související se slohovou a komunikační výchovou určenou pro základní školy podle Rámcového vzdělávacího program pro základní vzdělávání. Věnuje se základním teoretickým konceptům jazykovědné stylistiky, představuje československou tradici stylistického pohledu na jazyk a jeho užívání v různých komunikačních sférách a situacích a také systematizuje znalosti, získané studenty v předchozích předmětech zaměřených na gramatiku češtiny, se zaměřením na variantnost jazykových prostředků podle jednotlivých jazykových plánů. Předmětu dominuje zájem o systematiku stylistických prostředků současné češtiny, ale stranou nezůstává ani důraz na praktickou stylistiku (mluvené/psané projevy). 1. Stylistika jako vědní disciplína (teorie, systematika, praktická stylistika): základní terminologie, postavení stylistiky ve vztahu ke gramatickým disciplínám. 2. Roviny stylistické analýzy textu (jazykové prostředky, kompozice/výstavba a téma/obsah) v perspektivě slohotvorných/stylotvorných činitelů/faktorů (subjektivních/objektivních). 3. Stylistika a komunikace: komunikační záměr a komunikační situace; komunikační žánry. Prostředky neverbální komunikace a jejich využití. Pragmatické aspekty jazyka (pravidla konverzace, konverzační maximy, zdvořilost a její vyjadřování). 4. Komunikační výchova v prostředí základní školy: mluvená a psaná čeština (základní charakteristika, specifika online komunikace apod.). Komunikační kompetence (vyjadřování, porozumění, aktivní naslouchání); složky komunikační výchovy (čtení a psaní, mluvení a naslouchání). 5. Mikrokompoziční (gramatika a tektonika) prostředky textu 1: textová soudržnost: koherence a koheze; koreference a tematické posloupnosti. 6. Mikrokompoziční (gramatika a tektonika) prostředky textu 2: členění textu a principy jeho výstavby (textové jednotky a jejich hranice, horizontální/vertikální členěné textu); specifika textového členění u různých žánrů a slohových útvarů. 7. Makrokompoziční (architektonika) prostředky textu: slohové postupy a útvary. Využití slohových postupů (architektoniky textu) a slohových útvarů na 2. st. ZŠ. 8. Funkční styly - tradice a současnost: základní vymezení (normy, postupy a útvary), typologie stylů a jejich charakteristika. 9. Komunikační sféry 1 - současná perspektiva: základní vymezení (normy, postupy a útvary), komunikační faktory/komunikační činitelé a jejich charakteristika. 10. Komunikační sféry 2 - současná perspektiva: základní vymezení (normy, postupy a útvary), komunikační faktory/komunikační činitelé a jejich charakteristika. 11. Jazykové prostředky v perspektivě stylu: rozvoj komunikační kompetence, příznakovost; jazykové prostředky a jejich stylová diferenciace. 12. Česká stylistika a zahraniční stylistické koncepce: česká stylistika a její vývoj ve 2. polovině 20. st. a ve století 21. Interakční stylistika. Zdroje, významné publikace a osobnosti.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Porozumět českému jazyku jako bohatému a variabilnímu souboru různorodých prostředků (např. v rámci stratifikačního modelu), které lze využít k různým komunikačním cílům a v různých komunikačních situacích; tuto variabilitu dále rozvíjet a využít při výuce rodného jazyka. Charakterizovat jednotlivá témata slohové a komunikační výchovy pro ZŠ. Popsat variantnost jazykových prostředků současné češtiny, znát základní slohové postupy a útvary jednotlivých funkčních oblastí a připravit odpovídající praktické ukázky podle jednotlivých témat slohové a komunikační výchovy. Využít znalosti jednotlivých funkčních stylů a jejich specifických vlastností (a variability i v souvislosti se současným vlivem digitálních médií a sociálních síti na komunikaci) pro praktickou výuku komunikačních dovedností (mluvených i psaných) na ZŠ.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |