Předmět: Základy české gramatiky 4 - stylistika

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Základy české gramatiky 4 - stylistika
Kód předmětu KČJ/ZCG4@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se zaměřuje na klíčové otázky a témata související se slohovou a komunikační výchovou určenou pro základní školy podle Rámcového vzdělávacího program pro základní vzdělávání. Věnuje se základním teoretickým konceptům jazykovědné stylistiky, představuje československou tradici stylistického pohledu na jazyk a jeho užívání v různých komunikačních sférách a situacích a také systematizuje znalosti, získané studenty v předchozích předmětech zaměřených na gramatiku češtiny, se zaměřením na variantnost jazykových prostředků podle jednotlivých jazykových plánů. Předmětu dominuje zájem o systematiku stylistických prostředků současné češtiny, ale stranou nezůstává ani důraz na praktickou stylistiku (mluvené/psané projevy). 1. Stylistika jako vědní disciplína (teorie, systematika, praktická stylistika): základní terminologie, postavení stylistiky ve vztahu ke gramatickým disciplínám. 2. Roviny stylistické analýzy textu (jazykové prostředky, kompozice/výstavba a téma/obsah) v perspektivě slohotvorných/stylotvorných činitelů/faktorů (subjektivních/objektivních). 3. Stylistika a komunikace: komunikační záměr a komunikační situace; komunikační žánry. Prostředky neverbální komunikace a jejich využití. Pragmatické aspekty jazyka (pravidla konverzace, konverzační maximy, zdvořilost a její vyjadřování). 4. Komunikační výchova v prostředí základní školy: mluvená a psaná čeština (základní charakteristika, specifika online komunikace apod.). Komunikační kompetence (vyjadřování, porozumění, aktivní naslouchání); složky komunikační výchovy (čtení a psaní, mluvení a naslouchání). 5. Mikrokompoziční (gramatika a tektonika) prostředky textu 1: textová soudržnost: koherence a koheze; koreference a tematické posloupnosti. 6. Mikrokompoziční (gramatika a tektonika) prostředky textu 2: členění textu a principy jeho výstavby (textové jednotky a jejich hranice, horizontální/vertikální členěné textu); specifika textového členění u různých žánrů a slohových útvarů. 7. Makrokompoziční (architektonika) prostředky textu: slohové postupy a útvary. Využití slohových postupů (architektoniky textu) a slohových útvarů na 2. st. ZŠ. 8. Funkční styly - tradice a současnost: základní vymezení (normy, postupy a útvary), typologie stylů a jejich charakteristika. 9. Komunikační sféry 1 - současná perspektiva: základní vymezení (normy, postupy a útvary), komunikační faktory/komunikační činitelé a jejich charakteristika. 10. Komunikační sféry 2 - současná perspektiva: základní vymezení (normy, postupy a útvary), komunikační faktory/komunikační činitelé a jejich charakteristika. 11. Jazykové prostředky v perspektivě stylu: rozvoj komunikační kompetence, příznakovost; jazykové prostředky a jejich stylová diferenciace. 12. Česká stylistika a zahraniční stylistické koncepce: česká stylistika a její vývoj ve 2. polovině 20. st. a ve století 21. Interakční stylistika. Zdroje, významné publikace a osobnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Porozumět českému jazyku jako bohatému a variabilnímu souboru různorodých prostředků (např. v rámci stratifikačního modelu), které lze využít k různým komunikačním cílům a v různých komunikačních situacích; tuto variabilitu dále rozvíjet a využít při výuce rodného jazyka. Charakterizovat jednotlivá témata slohové a komunikační výchovy pro ZŠ. Popsat variantnost jazykových prostředků současné češtiny, znát základní slohové postupy a útvary jednotlivých funkčních oblastí a připravit odpovídající praktické ukázky podle jednotlivých témat slohové a komunikační výchovy. Využít znalosti jednotlivých funkčních stylů a jejich specifických vlastností (a variability i v souvislosti se současným vlivem digitálních médií a sociálních síti na komunikaci) pro praktickou výuku komunikačních dovedností (mluvených i psaných) na ZŠ.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Doporučená literatura
  • Internetová jazyková příručka. UJČ AV.
  • Nový encyklopedický slovník češtiny.
  • (2004). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha.
  • Čechová Marie. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha.
  • Čechová Marie, Krčmová Marie, Minářová Eva. (2008). Současná stylistika. Praha.
  • HAUSENBLAS, Karel. (1955). "K základním pojmům jazykové stylistiky".
  • Hoffmannová Jana a kol. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha.
  • Pleskalová Jana, Krčmová Marie, Večerka Radoslav, Karlík Petr. (2007). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní